Charakteristika predmetu
Predmet slovenský jazyk a literatúra je zaradený do vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia. Jazyk sa vníma ako potenciálny zdroj osobného a kultúrneho obohatenia človeka, ktorý je predpokladom pre ďalšie vzdelávanie. Jazyk je znakom národnej a individuálnej identity, prostriedkom komunikácie a profesionálnej realizácie, ako aj prostriedkom na vyjadrovanie citov a pocitov. Vysoká úroveň jazykovej kultúry je základným znakom všeobecnej vyspelosti absolventov základných a stredných škôl. V predmete slovenský jazyk a literatúra sa kladú do popredia kladie rozvoj komunikačných schopností žiakov. Zdôrazňuje sa chápanie jazyka ako nástroja myslenia a komunikácie medzi ľuďmi, čoho výrazom je preferovanie rozvoja komunikačných kompetencií v rámci komunikačno-zážitkového modelu vyučovania slovenského jazyka a literatúry. Obsah predmetu sa zredukoval v prospech aktivít žiakov, ktorí majú v čo najväčšom rozsahu interpretačno -hodnotiacim spôsobom pracovať s jazykovými komunikátmi. Najväčší akcent sa kladie na vlastnú tvorbu jazykových prejavov, prácu s informáciami, čitateľskú gramotnosť, schopnosť argumentovať ap. Jazyková časť predmetu sa zaoberá problematikou jazyka ako nástroja myslenia a komunikácie medzi ľuďmi. Jazyk vníma ako potenciálny zdroj osobného a kultúrneho obohatenia človeka. Dobré zvládnutie jazykového učiva a najmä komunikačných a kognitívnych kompetencií (spôsobilostí) považujeme za východisko kvalitnejších výsledkov celého školského systému a následnej schopnosti žiakov uplatniť sa na trhu práce a v súkromnom živote. Do popredia sa vo vyučovaní jazyka dostane analýza a interpretácia textov/prejavov a tvorba vlastných textov/prejavov, ktoré budú adekvátne konkrétnej komunikačnej situácii. Analýza a interpretácia jazykových prejavov poskytne žiakom priestor na sebauvedomenie: dá šancu objaviť a následne prejaviť pozitívny vzťah k sebe a iným, nadobudnúť primeranú sebadôveru, schopnosť dokázať hodnotiť svoje prednosti i nedostatky, umožní dokázať vyjadrovať svoje pocity a hodnotiť svoj vlastný citový stav, dokázať hodnotiť svoje správanie a jeho dôsledky. V literárnej zložke predmetu slovenský jazyk a literatúra sa zmenilo tematické usporiadanie predmetu na stredných školách, v rámci ktorého sa opustila literárnohistorická štruktúra. Namiesto faktografickej orientácie je obsah zameraný na analyticko-interpretačné činnosti. Obsah literárnej výchovy sa v najvšeobecnejšom zmysle orientuje na dve činnosti: recepciu a tvorbu. Vo všetkých zložkách predmetu sa uplatňuje konštruktivistický prístup k učeniu, v ktorom sa žiak stáva učiacim sa subjektom.
Ciele vyučovacieho predmetu
• poznávať slovenský jazyk ako svojbytný historický jav, v ktorom sa odráža historický a kultúrny vývoj národa a zároveň ako významný zjednocujúci činiteľ národného spoločenstva • poznávať jazyk ako bohatý a mnohotvárny prostriedok, ktorý slúži k získavaniu a odovzdávaniu informácií, k vyjadrovaniu vlastných postojov a názorov • poznávať základné pravidlá medziľudskej komunikácie daného kultúrneho prostredia a nadobúdať pozitívny vzťahu k jazyku v rámci interkultúrnej komunikácie • rozvíjať vzťah k slovesným umeleckým dielam, k vlastným čitateľským zážitkom, formovať pozitívny vzťah k literatúre a k ďalším druhom umenia vychádzajúcich z umeleckých textov • rozvíjať vedomie jazykovej príslušnosti k istému etniku, pocitu jazykovej príbuznosti a spolupatričnosti s inými etnikami • poznať normy spisovného jazyka a viesť žiakov k zvyšovaniu jazykovej kultúry ich verbálnych ústnych i písomných jazykových prejavov • rozvíjať vedomosti a nadobudnuté kompetencie, ktoré žiakom umožnia vzdelávať sa po celý ich život a zaujať aktívne miesto v ekonomickom, sociálnom a kultúrnom živote,
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégiíZákladné predmetové kompetencie (spôsobilosti)
Jazyková zložka predmetu
1. Vedieť komunikovať adekvátne komunikačnej situácii.
- vedieť sa vyjadrovať adekvátne komunikačnej situácii – ústne (vhodná forma a obsah) - vedieť sa vyjadrovať adekvátne komunikačnej situácii – ústne a písomne (vhodná forma a obsah) - čítať s porozumením súvislé aj nesúvislé texty. - vedieť aktívne počúvať
2. Schopnosť učiť sa učiť.
3. Schopnosť cieľavedome riadiť vlastný život.
Literárna zložka predmetu
Poznávacia (kognitívna) kompetencia
- spôsobilosť používať kognitívne operácie - spôsobilosť učiť sa sám aj v skupine - spôsobilosť kritického myslenia - spôsobilosť formulovať a riešiť problémy - schopnosť tvorivého myslenia a spôsobilosť uplatniť jeho výsledky
Komunikačná kompetencia
- spôsobilosť tvoriť, prijať a spracovať informácie. - zručnosť vyhľadávať a odosielať informácie. - spôsobilosť formulovať svoj názor a argumentovať. - schopnosť verbálne a neverbálne vyjadriť vôľu a city.
Interpersonálna (sociálna) kompetencia
- spôsobilosť akceptovať skupinové hodnoty. - schopnosť tolerovať odlišnosti jednotlivcov i skupín. - spôsobilosť kooperácie. - schopnosť empatie.
Intrapersonálna (osobnostná) kompetencia
- vytvárať a reflektovať vlastnú identitu. - vytvárať vlastný hodnotový systém. - schopnosť sebaregulácie a ochrany vlastného života.
Stratégia vyučovania V procese vyučovania sa budú využívať metódy, ktoré pomôžu prekonávať transmisívnu výučbu slovenského jazyka a literatúry, ktorej podstatou je odovzdávanie poznatkov v hotovej podobe prevažne explikačnými (vysvetľujúcimi) metódami a prostredníctvom frontálnej výučby, a v širšej miere aplikovať prístupy, ktoré kladú dôraz na aktívne učenie, na proces hľadania, objavovania a konštruovania (vytvárania) poznatkov na základe vlastnej činnosti a skúsenosti v interakcii s učiteľom a spolužiakmi v kooperatívnom učení. Vo zvýšenej miere sa budú uplatňovať: rozhovor (Sokratovský, heuristický), beseda, dramatizácia, práca s textom, metódy rekonštrukčného typu, samostatné projekty, riešenie problémov, metódy situačné, metódy inscenačné, didaktické hry, skupinové a kooperatívne vyučovanie, partnerské vyučovanie, individuálna a individualizované vyučovanie, samostatná práca žiakov, kritické myslenie, brainstorming, vyučovanie podporované počítačom. V procese vyučovania budeme využívať nasledovné spôsoby hodnotenia: priebežné hodnotenie – motivačné, ústne skúšanie, rozhovor, písomné skúšky, didaktické testy, hodnotenie samostatných projektov.
Učebné zdroje
Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Odborná literatúra
Ihnátková a kol.: Cítanka pre 1. ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1994. Ihnátková a kol.: Cítanka pre 2. ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1995. Ihnátková a kol.: Cítanka pre 3. ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1995. Ihnátková a kol.: Cítanka pre 4. ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1996. Obert a kol.: Literatúra pre 1. . ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1994. Obert a kol.: Literatúra pre 2. . ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1994. Obert a kol.: Literatúra pre 3. . ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1995. Obert a kol.: Literatúra pre 4. . ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1996. Zilka a kol.: Teória literatúry pre gymnáziá a stredné školy, Poľana s.r.o., bratislava 2002. Ihnátková a kol.: Slovenský jazyk pre 1. -2 . ročník stredných škôl, SPN, Bratislava, 1993. Ihnátková a kol.: Slovenský jazyk pre 3. -4 . ročník stredných škôl, SPN, Bratislava, 1994. Ondrejovič a kol.: Pravidlá slovenského pravopisu, Veda, Bratislava 2000. Ripka a kol.: Príručka slovenského pravopisu pre školy a prax, Ottovo nakladateľstvo, Bratislava, 2005. Kačala a kol.: Krátky slovník slovenského jazyka, Veda, Bratislava 2003. Pisarčíková a kol.: Synonymický slovník slovenčiny, Veda, bratislava, 2004. Kráľ, Abel.: Pravidlá slovenskej výslovnosti, SPN, Bratislava, 1996. Salingová a kol.: Slovník cudzích slov, SPN, Bratislava, 1979.
Články a texty z odbornej a populárnovedeckej tlače
Slovenský jazyk a literatúra v škole
Didaktická technika
Dataprojektor Tabuľa Videotechnika
Materiálne výučbové prostriedky
Texty Audio a video záznamy CD, DVD
Ďalšie zdroje
Internet Knižnica Denná tlač Rozhlasové a televízne vysielanie Muzeálne expozície
|