Učebné osnovy

 

Názov predmetu

Slovenský jazyk a literatúra

Časový rozsah výučby

3 hodiny týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín

Ročník

Prvý

Škola (názov, adresa)

Obchodná akadémia Krupina

Názov ŠkVP

 

Kód a názov  ŠVP

 

Kód a názov učebného odboru

 

Stupeň vzdelania

 

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

iné

 

 

Charakteristika predmetu

 

      Predmet slovenský jazyk a literatúra je zaradený do vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia. Jazyk sa vníma ako potenciálny zdroj osobného a kultúrneho obohatenia človeka, ktorý je predpokladom pre ďalšie vzdelávanie. Jazyk je znakom národnej a individuálnej identity, prostriedkom komunikácie a profesionálnej realizácie, ako aj prostriedkom na vyjadrovanie citov a pocitov. Vysoká úroveň jazykovej kultúry je základným znakom všeobecnej vyspelosti absolventov základných a stredných škôl. V predmete slovenský jazyk a literatúra sa kladú do popredia kladie rozvoj komunikačných schopností žiakov. Zdôrazňuje sa chápanie jazyka ako nástroja myslenia a komunikácie medzi ľuďmi, čoho výrazom je preferovanie rozvoja komunikačných kompetencií v rámci komunikačno-zážitkového modelu  vyučovania slovenského jazyka a literatúry. Obsah predmetu sa zredukoval v prospech aktivít žiakov, ktorí majú v čo najväčšom rozsahu interpretačno -hodnotiacim spôsobom pracovať s jazykovými komunikátmi. Najväčší akcent sa kladie na vlastnú tvorbu jazykových prejavov, prácu s informáciami, čitateľskú gramotnosť, schopnosť argumentovať ap.

     Jazyková časť predmetu sa zaoberá problematikou jazyka ako nástroja myslenia a komunikácie medzi ľuďmi. Jazyk vníma ako potenciálny zdroj osobného a kultúrneho obohatenia človeka. Dobré zvládnutie jazykového učiva a najmä komunikačných a kognitívnych kompetencií (spôsobilostí) považujeme za východisko kvalitnejších výsledkov celého školského systému a následnej schopnosti žiakov uplatniť sa na trhu práce a v súkromnom živote. Do popredia sa vo vyučovaní jazyka dostane analýza a interpretácia textov/prejavov a  tvorba vlastných textov/prejavov, ktoré budú adekvátne konkrétnej komunikačnej situácii. Analýza a interpretácia jazykových prejavov poskytne žiakom priestor na sebauvedomenie: dá šancu objaviť a následne prejaviť pozitívny vzťah k sebe a iným, nadobudnúť primeranú sebadôveru, schopnosť dokázať hodnotiť svoje prednosti i nedostatky, umožní dokázať vyjadrovať svoje pocity a hodnotiť svoj vlastný citový stav, dokázať hodnotiť svoje správanie a jeho dôsledky.

     V  literárnej zložke predmetu slovenský jazyk a literatúra sa zmenilo tematické usporiadanie predmetu na stredných školách, v rámci ktorého sa opustila  literárnohistorická štruktúra. Namiesto faktografickej orientácie je obsah zameraný na analyticko-interpretačné činnosti. Obsah literárnej výchovy sa v najvšeobecnejšom zmysle orientuje na dve činnosti: recepciu a tvorbu.

     Vo všetkých zložkách predmetu sa uplatňuje konštruktivistický prístup k učeniu, v ktorom sa žiak stáva učiacim sa subjektom.

 

 

 

 

Ciele vyučovacieho predmetu

 

          poznávať slovenský jazyk ako svojbytný historický jav, v ktorom sa odráža historický a kultúrny vývoj národa a zároveň ako významný zjednocujúci činiteľ národného spoločenstva

          poznávať jazyk ako bohatý a mnohotvárny prostriedok, ktorý slúži k získavaniu a odovzdávaniu informácií, k vyjadrovaniu vlastných postojov a názorov

          poznávať základné pravidlá medziľudskej komunikácie daného kultúrneho prostredia a nadobúdať pozitívny vzťahu k jazyku v rámci interkultúrnej komunikácie

          rozvíjať vzťah k slovesným umeleckým dielam, k vlastným čitateľským zážitkom, formovať pozitívny vzťah k literatúre a k ďalším druhom umenia vychádzajúcich z umeleckých textov

          rozvíjať vedomie jazykovej príslušnosti k istému etniku, pocitu jazykovej príbuznosti a spolupatričnosti s inými etnikami

           poznať normy spisovného jazyka a viesť žiakov k zvyšovaniu jazykovej kultúry ich verbálnych ústnych i písomných jazykových prejavov

         rozvíjať vedomosti a nadobudnuté kompetencie, ktoré žiakom umožnia vzdelávať sa po celý ich život a zaujať aktívne miesto v ekonomickom, sociálnom a kultúrnom živote,

 

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií

Základné predmetové  kompetencie (spôsobilosti)

 

Jazyková zložka predmetu

 

1.       Vedieť komunikovať adekvátne komunikačnej situácii.

 

-  vedieť sa vyjadrovať adekvátne komunikačnej situácii – ústne (vhodná forma a obsah)

- vedieť sa vyjadrovať adekvátne komunikačnej situácii ústne a písomne (vhodná forma a obsah)

-  čítať s porozumením súvislé aj nesúvislé texty.

-   vedieť aktívne počúvať

 

      2.   Schopnosť učiť sa učiť.

 

      3.   Schopnosť cieľavedome riadiť vlastný život.

 

Literárna zložka predmetu

 

 

Poznávacia (kognitívna) kompetencia

 

      -  spôsobilosť používať kognitívne operácie

      -  spôsobilosť učiť sa sám aj v skupine

      -  spôsobilosť kritického myslenia

      -  spôsobilosť formulovať a riešiť problémy

      -  schopnosť tvorivého myslenia a spôsobilosť uplatniť jeho výsledky

 

Komunikačná kompetencia

 

     -  spôsobilosť tvoriť, prijať a spracovať informácie.

     -  zručnosť vyhľadávať a odosielať informácie.

     -  spôsobilosť formulovať svoj názor a argumentovať.

     -  schopnosť verbálne a neverbálne vyjadriť vôľu a city.

 

Interpersonálna (sociálna) kompetencia

 

     -  spôsobilosť akceptovať skupinové hodnoty.

     -  schopnosť tolerovať odlišnosti jednotlivcov i skupín.

     -  spôsobilosť kooperácie.

     -  schopnosť empatie.

 

Intrapersonálna (osobnostná) kompetencia

 

     -  vytvárať a reflektovať vlastnú identitu.

     -  vytvárať vlastný hodnotový systém.

     -  schopnosť sebaregulácie a ochrany vlastného života.

 

Stratégia vyučovania

      V procese vyučovania sa budú využívať metódy, ktoré pomôžu prekonávať transmisívnu výučbu slovenského jazyka a literatúry, ktorej podstatou je odovzdávanie poznatkov v hotovej podobe prevažne explikačnými (vysvetľujúcimi) metódami a prostredníctvom frontálnej výučby, a v širšej miere aplikovať prístupy, ktoré kladú dôraz na aktívne učenie, na proces hľadania, objavovania a konštruovania (vytvárania) poznatkov na základe vlastnej činnosti a skúsenosti v interakcii s učiteľom a spolužiakmi v kooperatívnom učení.

      Vo zvýšenej miere sa budú uplatňovať: rozhovor (Sokratovský, heuristický), beseda, dramatizácia, práca s textom, metódy rekonštrukčného typu, samostatné projekty, riešenie problémov, metódy situačné, metódy inscenačné, didaktické hry, skupinové a kooperatívne vyučovanie, partnerské vyučovanie, individuálna a individualizované vyučovanie, samostatná práca žiakov, kritické myslenie, brainstorming, vyučovanie podporované počítačom.

     V procese vyučovania budeme využívať nasledovné spôsoby hodnotenia: priebežné hodnotenie – motivačné, ústne skúšanie, rozhovor, písomné skúšky, didaktické testy, hodnotenie samostatných projektov.

 

Učebné zdroje

 

Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Odborná literatúra

 

Ihnátková a kol.: Cítanka pre 1. ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1994.

Ihnátková a kol.: Cítanka pre 2. ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1995.

Ihnátková a kol.: Cítanka pre 3. ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1995.

Ihnátková a kol.: Cítanka pre 4. ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1996.

Obert a kol.: Literatúra pre 1. . ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1994.

Obert a kol.: Literatúra pre 2. . ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1994.

Obert a kol.: Literatúra pre 3. . ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1995.

Obert a kol.: Literatúra pre 4. . ročník gymnázií a stredných škôl, Litera, Bratislava 1996.

Zilka a kol.: Teória literatúry pre gymnáziá a stredné školy, Poľana s.r.o., bratislava 2002.

Ihnátková a kol.: Slovenský jazyk pre 1. -2 . ročník stredných škôl, SPN, Bratislava, 1993.

Ihnátková a kol.: Slovenský jazyk pre 3. -4 . ročník stredných škôl, SPN, Bratislava, 1994.

Ondrejovič a kol.: Pravidlá slovenského pravopisu, Veda, Bratislava 2000.

Ripka a kol.: Príručka slovenského pravopisu pre školy a prax, Ottovo nakladateľstvo, Bratislava, 2005.

Kačala a kol.: Krátky slovník slovenského jazyka, Veda, Bratislava 2003.

Pisarčíková a kol.: Synonymický slovník slovenčiny, Veda, bratislava, 2004.

Kráľ, Abel.: Pravidlá slovenskej výslovnosti, SPN, Bratislava, 1996.

Salingová a kol.: Slovník cudzích slov, SPN, Bratislava, 1979.

 

 

Články a texty z odbornej a populárnovedeckej tlače

 

Slovenský jazyk a literatúra v škole

 

Didaktická technika

 

Dataprojektor

Tabuľa

Videotechnika

 

 

Materiálne výučbové prostriedky

 

Texty

Audio a video záznamy

CD, DVD

 

Ďalšie zdroje

 

Internet

Knižnica

Denná tlač

Rozhlasové a televízne vysielanie

Muzeálne expozície