Učebné osnovy

 

 

Názov predmetu

Právna náuka

Časový rozsah výučby

1 hodina týždenne, spolu 33  vyučovacích hodín

Ročník

prvý, druhý

Škola

Obchodná akadémia Krupina

Názov ŠVP

 

Kód a názov študijného odboru

63176 obchodná akadémia  

Stupeň vzdelania

Stredné vzdelanie – ISCED 3A

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Obsah výučby vychádza zo vzdelávacej oblasti teoretické vzdelávanie ŠVP 63 Ekonomika a organizácia, obchod a služby a základného okruhu právo. Pri tvorbe  predmetu sme vychádzali z obsahového štandardu Právna náuka. Na tento predmet sme v ŠVP vyčlenili jednu hodinu týždenne v prvom  ročníku a jednú hodinu týždenne v druhom ročníku.

Vzdelávací okruh právo je zameraný na budovanie právneho vedomia žiakov súvisiaceho s výkonom ekonomických a obchodných činnosti. Žiaci získavajú prehľad o právnom systéme Slovenskej republiky, učia sa orientovať v platnom právnom poriadku a ustanovením obchodného, občianského, rodinného, živnostenského a pracovného práva.

Predmet právna náuka buduje právne vedomie žiakov súvisiace s výkonom ekonomických a obchodných činnosti. Žiaci sa učia sledovať a využívať dostupné informačné prostriedky na rozšírenie vlastných poznatkov Učivo sa ďalej zameriava na obchodné záväzkové vzťahy, základy záväzkového práva. Žiaci získajú vedomosti o význame zákona o ochrane spotrebiteľa a jeho spôsoboch uplatňovania v praxi, o úprave pracovnoprávnych vzťahoch /o právach a povinnostiach účastníkov pracovnoprávnych vzťahov, pracovný čas a čas odpočinku, mzda, prekážky v práci.../

 Predmet vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie, aby získali a osvojili si  teoretické vedomosti v uvedených oblastiach.Právna nákuka je medzipredmetovo naviazaný na odborné vyučovacie predmety podniková ekonomika, personalistika, daňová sústava.        

Metódy, formy a prostriedky vyučovania majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, prácu s učebnicou,  aktualnými právnymi normami, internetom.

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

 

 

Ciele vyučovacieho predmetu

 

Cieľom vyučovacieho predmetu právna náuka v študijnom odbore 6317 6 obchodná akadémia je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o právnom systéme a o jednotlivých právnych odvetviach. Formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní a občianskom živote. Žiaci získajú poznatky o vybraných pojmoch. Žiaci nadobudnú presvedčenie o užitočnosti teoretických poznatkov a ich význame  aj pre  osobnostný rast

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

 

Vo vyučovacom predmete právna náuka využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Schopnosti riešiť problémy

*     rozpoznávať problémy v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii (pozorovanie, grafické prostriedky a pod.),

*     vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich

          vzdelávaní,

*     hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,

*     posudzovať riešenie daného problému z hľadiska jeho správnosti                                                         alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

*     korigovať nesprávne riešenia problému,

*     používať osvojené metódy riešenia chemických problémov aj v iných oblastiach vzdelávania žiakov, pokiaľ sú dané metódy v týchto oblastiach aplikovateľné.

Spôsobilosti využívať informačné technológie

*     získavať informácie v priebehu vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*     zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

*     formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*     preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.

 

 

 

 

 

 

Stratégia vyučovania

 

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania:

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Základné pojmy teórie práva

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Ústavné právo

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Občianske právo

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Rodinné právo

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Trestné právo

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Obchodné právo

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Pracovné právo

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

 

 

 

 

 

 

Učebné zdroje

 

 

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Základné pojmy teórie práva

I. Schultz, A. Schul-tzová: Právna náuka pre obchodné a ho-telové akadémie

Dataprojektor

PC

Tabuľa

 

Internet

Knižnica

Právne normy

Ústavné právo

I. Schultz, A. Schul-tzová: Právna náuka pre obchodné a ho-telové akadémie

Dataprojektor

PC

Tabuľa

Videotechnika

 

Internet

Knižnica

Právne normy

Občianske právo

I. Schultz, A. Schul-tzová: Právna náuka pre obchodné a ho-telové akadémie

Dataprojektor

Videotechnika

PC

Tabuľa

 

 

Internet

Knižnica

Právne normy

Rodinné právo

I. Schultz, A. Schul-tzová: Právna náuka pre obchodné a ho-telové akadémie

Dataprojektor

PC

Tabuľa

Videotechnika

 

Internet

Knižnica

Právne normy

Trestné právo

I. Schultz, A. Schul-tzová: Právna náuka pre obchodné a ho-telové akadémie

Dataprojektor

PC

Tabuľa

Videotechnika

 

Internet

Knižnica

Právne normy

Obchodné právo

I. Schultz, A. Schul-tzová: Právna náuka pre obchodné a ho-telové akadémie

Dataprojektor

PC

Tabuľa

Videotechnika

 

Internet

Knižnica

Právne normy

Pracovné právo

I. Schultz, A. Schul-tzová: Právna náuka pre obchodné a ho-telové akadémie

Dataprojektor

PC

Tabuľa

Videotechnika

 

Internet

Knižnica

Právne normy