Učebné osnovy

 

Názov predmetu

Podniková ekonomika

Časový rozsah výučby

3 hodiny týždenne v 1., 2. ročníku

4 hodiny týždenne v 3., 4. ročníku

Ročník

Prvý, druhý, tretí, štvrtý

Škola

Obchodná akadémia Krupina

Názov ŠVP

 

Kód a názov učebného odboru

6317 6 obchodná akadémia  

Stupeň vzdelania

Stredné vzdelanie – ISCED 3A

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Obsah výučby vychádza zo vzdelávacej oblasti „teoretické vzdelávanie“ ŠVP 63 Ekonomika a organizácia, obchod a služby a základného okruhuekonomika“. Pri tvorbe predmetu sme vychádzali z obsahového štandardu „Podniková ekonomika“. Na tento predmet sme v ŠVP vyčlenili    3 hodiny týždenne v 1. a 2. ročníku a 4 hodiny týždenne v 3. a 4. ročníku.

Vzdelávací okruh „ekonomika“ vedie žiakov k tomu, aby porozumeli základným vzťahom v trhovej ekonomike. Žiaci získajú vedomosti o základných ekonomických pojmoch makroekonómie a makroekonomickej politiky. Zahrňuje učivo o základných podnikových činnostiach a učivo o majetku podniku a jeho hospodárení, o úprave pracovnoprávnych vzťahoch a podnikaní, najmä podnikania živnostenského. Žiaci sa naučia porozumieť ekonomickej podstate miezd, daní, zdravotného a sociálneho poistenia. Získajú základné vedomosti o ekonomickom raste a medzinárodnom obchode.

Predmet podniková ekonomika je základným odborným predmetom v sústave odborných predmetov. Osvojené učivo pomôže žiakom porozumieť javom, ktoré sú podmienené hospodárskym procesom a činnosťami, ktoré prebiehajú v hospodárstve. Obsahuje ekonomické pojmy, kategórie, javy, procesy a vzťahy medzi nimi, ktorých zvládnutie je predpokladom štúdia všetkých ostatných odborných predmetov, ktoré vytvárajú základ ekonomického vzdelania žiakov. Pri tvorbe osnov sme prihliadali aj na proporcionalitu a primeranosť učiva podľa schopností žiakov.

Súčasťou metód vyučovania podnikovej ekonomiky je zabezpečenie názornosti a priblíženia sa k praxi. Uprednostnili sme také formy a metódy vyučovania, pri ktorých budú žiaci precvičovať preberané teoretické učivo na originálnych tlačivách, formulároch. Vhodným prepojením teoretického učiva s praxou je aj umožnenie exkurzií do výrobných, finančných a rozpočtových organizácií.

Odborný predmet je medzipredmetovo previazaný s odbornými vyučovacími predmetmi účtovníctvo, daňová sústava, úvod do makroekonómie, právna náuka, tovaroznalectvo, administratíva a korešpondencia, ekonomické cvičenia, cvičná firma, personalistika, manažment, marketing, sekretárske práce, hospodárske výpočty a štatistika a iné.  

Metódy, formy a prostriedky vyučovania predmetu majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom a podporovať jeho aktivity. Pri výučbe používame formu výkladu, riadeného rozhovoru, preferujeme prácu s učebnicami, počítačom, s aktuálnymi právnymi normami.

Hodnotenie žiakov bude založené na kritériách hodnotenia v každom vzdelávacom výstupe. Klasifikácia bude vychádzať z pravidiel hodnotenia tohto školského vzdelávacieho programu. Použijú sa adekvátne metódy a prostriedky hodnotenia.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovacieho predmetu podniková ekonomika v odbore 6317 6 obchodná akadémia je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií o ekonomických pojmoch, kategóriách, javoch a procesoch a vzťahoch medzi nimi. Formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom odbornom vzdelávaní. Žiaci si osvoja základné poznatky nevyhnutné na pochopenie ekonomických javov a riešenie ekonomických úloh.

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií:

Vo vyučovacom predmete podniková ekonomika využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Schopnosti riešiť problémy

·               rozpoznávať problémy v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii (pozorovanie a pod.),

·               vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,

·               hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému,

·               posudzovať riešenie daného problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

·               korigovať nesprávne riešenia problému,

·               používať osvojené metódy riešenia problémov aj v iných oblastiach vzdelávania žiakov, pokiaľ sú dané metódy v týchto oblastiach aplikovateľné.

Spôsobilosti využívať informačné technológie

·               získavať informácie v priebehu ich odborného vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

·               zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania:

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod do podnikovej ekonomiky

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Práca s knihou

Základné ekonomické pojmy

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Trh a trhový mechanizmus

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Národné hospodárstvo

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Podnik a jeho činnosť

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Práca s originálnymi tlačivami

Ekonomická stránka činnosti podniku

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Práca s právnymi normami

Práca s originálnymi tlačivami

Podnik a podnikanie

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Práca s právnymi normami

Práca s počítačom

Tuzemský platobný styk

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Práca s originálnymi tlačivami

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do podnikovej ekonomiky

Darina Orbánová

Ľudmila Velichová:

Podniková ekonomika pre 1. ročník študijného odboru obchodná akadémia

SPN 2007

PC

Tabuľa

 

Prezentácia

Internet

 

Základné ekonomické pojmy

Darina Orbánová

Ľudmila Velichová:

Podniková ekonomika pre 1. ročník študijného odboru obchodná akadémia

SPN 2007

PC

Tabuľa

 

Prezentácia

Internet

Trh a trhový mechanizmus

Darina Orbánová

Ľudmila Velichová:

Podniková ekonomika pre 1. ročník študijného odboru obchodná akadémia

SPN 2007

PC

Tabuľa

 

Schéma

Prezentácia

Internet

 

Národné hospodárstvo

Darina Orbánová

Ľudmila Velichová:

Podniková ekonomika pre 1. ročník študijného odboru obchodná akadémia

SPN 2007

PC

Tabuľa

 

Schéma

Prezentácia

Internet

 

Podnik a jeho činnosť

Darina Orbánová

Ľudmila Velichová:

Podniková ekonomika pre 1. ročník študijného odboru obchodná akadémia

SPN 2007

PC

Tabuľa

 

Prezentácia

Originálne tlačivá

Internet

Právne normy

 

Ekonomická stránka činnosti podniku

Darina Orbánová

Ľudmila Velichová:

Podniková ekonomika pre 1. ročník študijného odboru obchodná akadémia

SPN 2007

PC

Tabuľa

 

Prezentácia

Originálne tlačivá

Internet

Právne normy

 

Podnik a podnikanie

Darina Orbánová

Ľudmila Velichová:

Podniková ekonomika pre 1. ročník študijného odboru obchodná akadémia

SPN 2007

PC

Tabuľa

Prezentácia

Originálne tlačivá

Internet

Právne normy

 

Tuzemský platobný styk

Darina Orbánová

Ľudmila Velichová:

Podniková ekonomika pre 1. ročník študijného odboru obchodná akadémia

SPN 2007

PC

Tabuľa

 

Prezentácia

Originálne tlačivá

Internet