Charakteristika predmetu
Ciele vyučovacieho predmetu
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégiíZákladné predmetové kompetencie (spôsobilosti)
Občianske kompetencie
- identifikovať základné humanistické hodnoty - chápať zmysel národného kultúrneho dedičstva, - uplatňovať princípy demokracie v osobnom aj spoločenskom živote - poznať svoje práva a uplatňovať zodpovedný prístupom k svojim povinnostiam - chápať vývoj verejného života a zaujímať k nemu stanoviská
Kompetencie vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry
- dokáže sa vyjadrovať na vyššom stupni umeleckej gramotnosti prostredníctvom vyjadrovacích prostriedkov výtvarného a hudobného umenia, - identifikovať umelecké druhy a štýly a používať ich hlavné vyjadrovacie prostriedky - poznávať význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote a v živote celej spoločnosti - chápať význam umenia a kultúrnych historických tradícií - poznávať umelecké prejavy iných kultúr.
Stratégia vyučovania
V procese vyučovania sa budú využívať metódy, ktoré pomôžu prekonávať transmisívnu výučbu náuky o spoločnosti, ktorej podstatou je odovzdávanie poznatkov v hotovej podobe prevažne explikačnými (vysvetľujúcimi) metódami a prostredníctvom frontálnej výučby, a v širšej miere aplikovať prístupy, ktoré kladú dôraz na aktívne učenie, na proces hľadania, objavovania a konštruovania (vytvárania) poznatkov na základe vlastnej činnosti a skúsenosti v interakcii s učiteľom a spolužiakmi v kooperatívnom učení. Vo zvýšenej miere sa budú uplatňovať: rozhovor (Sokratovský, heuristický), beseda, dramatizácia, metódy rekonštrukčného typu, samostatné projekty, riešenie problémov, metódy situačné, metódy inscenačné, didaktické hry, skupinové a kooperatívne vyučovanie, partnerské vyučovanie, individuálna a individualizované vyučovanie, samostatná práca žiakov, kritické myslenie, brainstorming, vyučovanie podporované počítačom V procese vyučovania budeme využívať nasledovné spôsoby hodnotenia: priebežné hodnotenie – motivačné, ústne skúšanie, rozhovor, písomné skúšky, didaktické testy, hodnotenie samostatných projektov.
Učebné zdroje Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Odborná literatúra
Šlosár a kol.: Základy ekonómie a ekonomiky, SPN, Bratislava, 1995. Krsková, A.: Základy práva, SPN, Bratislava, 1995. Košč, M.: Základy psychológie, SPN, Bratislava, 1994. Sopóci, J.: Základy sociológie, SPN, Bratislava, 1995. Tóth, R.: Základy politológie, SPN, Bratislava, 1994
Didaktická technika
Dataprojektor Tabuľa Videotechnika
Materiálne výučbové prostriedky
Texty Oficiálne dokumenty Audio a viedeozáznamy CD, DVD
Ďalšie zdroje
Internet Knižnica Denná tlač Rozhlasové a televízne vysielanie
|