Učebné osnovy

 

Názov predmetu

Občianska náuka

Časový rozsah výučby

1 hodina týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín

Ročník

Prvý

Škola (názov, adresa)

Obchodná akadémia  Krupina

Názov ŠkVP

 

Kód a názov  ŠVP

 

Kód a názov učebného odboru

 

Stupeň vzdelania

 

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

iné

 

 

Charakteristika predmetu

 

     Predmet náuka o spoločnosti je zaradená do  oblasť Človek, hodnoty a spoločnosť, ktorá má rozvíja osobnosť človeka s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou, v ktorej sa prelínajú úcta k človeku, k prírode, spolupráca, národné hodnoty. Vychováva k vlastenectvu a posilňuje rešpekt k základným princípom demokracie a tolerancie. Pripravuje mladých ľudí pre život v harmonických a stabilných vzťahoch v rodine, na pracovisku, medzi spoločenskými skupinami, v národe, medzi národmi.

      Hlavnou funkciou náuky o spoločnosti je preferovanie aktívneho občianstva, rôznych postupov k riešeniu problémov v každodennej praxi, pochopenie zložitosti sociálnych vzťahov, uvedomenie si hodnoty vzdelania a vzdelanostnej mobility. Náuka o spoločnosti obsahuje učivo z rôznych humanitných a spoločenskovedných  disciplín, ako sú psychológia, sociálna psychológia, sociológia, politológia, teória štátu a práva, ekonómia, etika, estetika, náboženská výchova, filozofia a história. Dôležitou súčasťou predmetu je výchova k estetickému vnímaniu, ktorá rozvíja estetické cítenie žiaka v umeleckej oblasti a prostredníctvom poznávania konkrétnych umeleckých diel hudobných, výtvarných a literárnych a ich žánrov. Jednotlivé druhy umenia vedú v konečnom dôsledku k pozitívnemu svetonázoru a k úcte k životu vôbec.

 

 

Ciele vyučovacieho predmetu

 

-                rozvíjať sociálne návyky potrebné na styk s ľuďmi a prakticky uplatňovať pri styku s ľuďmi spoločensky uznávané normy

-                rozvíjať základné vedomosti o rovnosti rás, národov, etnických skupín a vedomosti o potrebe náboženskej tolerancie

-                poznávať  ľudské práva a rešpektovať práva iných ľudí

-                poznávať princípy fungovania demokratickej spoločnosti a postupy, ako sa občan môže aktívne zapojiť do politického rozhodovania a ovplyvňovať verejné záležitosti na rôznych úrovniach (štát – región – obec)

-                rozvíjať predpoklady na aktívne občianske správanie a konanie

-                rozvíjať pozitívnu hodnotovú orientáciu a nachádzať  zmysel života,

-                vytvárať predpoklady pre estetické vnímanie skutočnosti

-                poznávať umenie ako špecifickú výpoveď umelca a chápať prínos umenia a umeleckého zážitku ako dôležitú súčasť života človeka

-                rozvíjať pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám, prírode a životnému prostrediu

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií

Základné predmetové  kompetencie (spôsobilosti)

 

Občianske kompetencie

 

-          identifikovať základné humanistické hodnoty

-          chápať zmysel národného kultúrneho dedičstva,

-          uplatňovať princípy demokracie v osobnom aj spoločenskom živote

-          poznať svoje práva a uplatňovať zodpovedný prístupom k svojim povinnostiam

-          chápať vývoj verejného života a zaujímať k nemu stanoviská

 

 

Kompetencie vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry 

 

-          dokáže sa vyjadrovať na vyššom stupni umeleckej gramotnosti prostredníctvom vyjadrovacích prostriedkov výtvarného a hudobného  umenia,

-          identifikovať umelecké druhy a štýly a používať ich hlavné vyjadrovacie prostriedky

-          poznávať význam umenia a kultúrnej komunikácie vo svojom živote a v živote celej spoločnosti

-          chápať význam  umenia a kultúrnych historických  tradícií

-          poznávať  umelecké prejavy iných kultúr.

 

Stratégia vyučovania

 

     V procese vyučovania sa budú využívať metódy, ktoré pomôžu prekonávať transmisívnu výučbu náuky o spoločnosti, ktorej podstatou je odovzdávanie poznatkov v hotovej podobe prevažne explikačnými (vysvetľujúcimi) metódami a prostredníctvom frontálnej výučby, a v širšej miere aplikovať prístupy, ktoré kladú dôraz na aktívne učenie, na proces hľadania, objavovania a konštruovania (vytvárania) poznatkov na základe vlastnej činnosti a skúsenosti v interakcii s učiteľom a spolužiakmi v kooperatívnom učení.

      Vo zvýšenej miere sa budú uplatňovať: rozhovor (Sokratovský, heuristický), beseda, dramatizácia, metódy rekonštrukčného typu, samostatné projekty, riešenie problémov, metódy situačné, metódy inscenačné, didaktické hry, skupinové a kooperatívne vyučovanie, partnerské vyučovanie, individuálna a individualizované vyučovanie, samostatná práca žiakov, kritické myslenie, brainstorming, vyučovanie podporované počítačom

     V procese vyučovania budeme využívať nasledovné spôsoby hodnotenia: priebežné hodnotenie – motivačné, ústne skúšanie, rozhovor, písomné skúšky, didaktické testy, hodnotenie samostatných projektov.

 

Učebné zdroje

Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Odborná literatúra

 

Šlosár a kol.: Základy ekonómie a ekonomiky, SPN, Bratislava, 1995.

Krsková, A.: Základy práva, SPN, Bratislava, 1995.

Košč, M.: Základy psychológie, SPN, Bratislava, 1994.

Sopóci, J.: Základy sociológie, SPN, Bratislava, 1995.

Tóth, R.: Základy politológie, SPN, Bratislava, 1994

 

 

Didaktická technika

 

Dataprojektor

Tabuľa

Videotechnika

 

Materiálne výučbové prostriedky

 

Texty

Oficiálne dokumenty

Audio a viedeozáznamy

CD, DVD

 

 

 

 

Ďalšie zdroje

 

Internet

Knižnica

Denná tlač

Rozhlasové a televízne vysielanie