Názov
predmetu |
Matematika |
Časový
rozsah výučby |
3
hodiny týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín |
Ročník
|
Prvý |
Škola
(názov,
adresa) |
Obchodná
akadémia, Krupina |
Názov
ŠkVP |
|
Kód
a názov ŠVP |
|
Kód
a názov učebného odboru |
|
Stupeň
vzdelania |
stredné
vzdelanie – ISCED 3B |
Dĺžka
štúdia |
4
roky |
Forma
štúdia |
denná |
Vyučovací
jazyk |
slovenský
jazyk |
iné |
|
Matematické
vzdelávanie je významnou súčasťou všeobecnej vzdelanosti. Vedie žiakov
k pochopeniu kvantitatívnych vzťahov v prírode i spoločnosti,
vybavuje poznatkami užitočnými v každodennom živote aj pre chápanie
technických alebo ekonomických súvislostí a pre odborné vzdelávanie.
Matematické vzdelávanie sa výdatne podieľa na rozvoji samostatného a logického
myslenia. Matematické vzdelávanie poskytuje žiakom ucelený systém
poznatkov, ktoré im umožňujú štúdium daného odboru i uplatnenie v praxi
a slúži ako základ pre ich ďalšie vzdelávanie. Matematika učí žiakov
schopnosti aplikovať získané vedomosti a zručnosti pri riešení úloh
z praxe, potrebe overovať správnosť získaného výsledku, používať
pri spracovaní úloh dostupné
komunikačné technológie. Okrem všeobecného základu cieľom vyučovania
matematiky je poskytnúť žiakom vedomosti a zručnosti potrebné na úspešné
zvládnutie odborných predmetov príslušného študijného odboru a pre
výkon ich budúceho povolania. Na to je potrebné, aby žiaci získali
pozitívny vzťah k matematike a primerané vedomosti z oblasti
algebry, planimetrie, stereometrie,
vrátane použitia analytickej metódy, zo základov matematickej analýzy, z kombinatoriky
a zo základov teórie pravdepodobnosti a štatistiky.
Matematika
má rozvíjať žiakovo logické a kritické myslenie, schopnosť
argumentovať a komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení
problému.
Výsledkom vyučovania matematiky by
malo byť správne používanie matematickej
symboliky a znázorňovania a schopnosť čítať s porozumením súvislé
texty obsahujúce čísla, závislosti a vzťahy a nesúvislé
texty obsahujúce tabuľky, grafy a diagramy. Študent by mal vedieť využívať
pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh, pričom vyučovanie
by malo viesť k budovaniu vzťahu
medzi matematikou a realitou.
Matematika
má viesť študentov k získaniu a rozvíjaniu
zručností súvisiacich s procesom
učenia sa, k aktivite na vyučovaní a k racionálnemu a samostatnému
učeniu sa.
Matematika
si kladie za cieľ aj to, aby študent spoznal v matematike súčasť ľudskej
kultúry a silný a nevyhnutný nástroj pre spoločnosť.
Základné predmetové
kompetencie (spôsobilosti)
Stratégia vyučovania
-
metódy
a postupy, formy práce
Vo vyučovaní
matematiky sa v podstate rovnocenne uplatňujú motivačné, expozičné, fixačné
a diagnostické metódy. Motivačné rozhovory, výzvy, úlohy, aktualizácia
obsahu má byt vždy na začiatku a podľa možností aj v priebehu získavania
a objavovania nových poznatkov, no i pred kontrolou a pri určovaní domácej
úlohy. Pri motivácii sa využíva skutočnosť, že matematické pojmy, operácie,
vety a metódy vznikli pri riešení konkrétneho problému, že matematika
vychádza predovšetkým zo skúseností a z potrieb riešiť reálne situácie.
Funkciou expozičných
metód je oboznámiť žiakov s novými pojmami, vzťahmi, zákonitosťami,
pracovnými postupmi a s nimi spojenými metódami. Najúčinnejšie sú
heuristické metódy a to nielen z hľadiska kvality osvojenia si nových
poznatkov a zručnosti, ale i z hľadiska normatívneho, pretože rozvíjajú
schopnosť samostatne sa vzdelávať.
Fixačné metódy vedú
žiaka od orientačného oboznámenia sa s poznatkami, cez ich reprodukčné
ovládanie až k tvorivému zvládnutiu. Nesmie sa však zabúdať na
systematické utváranie vzťahov medzi starým a novým učivom, na
systematické hľadanie súvislostí medzi jednotlivými tematickými celkami.
- spôsoby hodnotenia
V procese
diagnostiky a hodnotenia žiakov uplatňujeme rozličné metódy i formy
s cieľom poskytnúť žiakovi šancu dosiahnuť úspech. Žiak sa aktívne
zapája do procesu hodnotenia.
Výsledná klasifikácia
môže byť vyjadrená známkou a percentami.
Výsledná
klasifikácia zahŕňa nasledovné formy a metódy overovania požiadaviek
na vedomosti a zručnosti žiakov:
Kritériá hodnotenia a klasifikácie
vychádzajú z Metodického usmernenia č. 15/2006-R zo
Vo
výslednej klasifikácii sa odzrkadľuje:
-
sumatívne (súhrnné) hodnotenie,
ktoré sa odvíja od základného učiva definovaného v obsahovom a výkonovom
štandarde; výsledná klasifikácia závisí od miery jeho zvládnutia
-
formatívne (priebežné)
hodnotenie, ktoré môže celkovú známku ovplyvniť maximálne o jeden stupeň,
preveruje aj schopnosť žiaka využívať medzipredmetové vzťahy v prírodovedných
predmetoch a jeho schopnosť uplatňovať získané vedomosti a zručnosti pri
riešení konkrétnych úloh
-
účasť v olympiádach a iných súťažiach
v rámci daného predmetu; tieto aktivity žiaka v predmete môžu výslednú
klasifikáciu zlepšiť
Učebné zdroje
Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú
nasledovné učebné zdroje:
Odborná literatúra
Calda, Řepová –
Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 1. časť
Odvárko, Řepová -
Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 2. časť
Odvárko, Řepová -
Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 3. časť
Petránek, Calda
- Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 4. časť
Kolouchová, Řepová -
Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU –5. časť
Odvárko, Calda -
Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 6. časť
Huťka, Cirjak -
Matematika pre SOŠ – 7. časť
Porubská, Lamoš -
Matematika pre SOŠ – 8. časť
Jirásek, Braniš –
Zbierka úloh z matematiky pre SOŠ a študijné odbory SOU 1. časť
Jirásek, Braniš –
Zbierka úloh z matematiky pre SOŠ a študijné odbory SOU 2. časť
Pravda
Sme
Hospodárske noviny
Tabuľa
Dataprojektor
PC
Interaktívna tabuľa
Rysovacie pomôcky
Modely telies
Stavebnice
Kalkulačky
Meracia technika
Internet
Knižnica
Denná tlač
Formuláre
Tlačivá rôznych inštitúcií
Aktuálne dáta finančných
a iných inštitúcií
ROZPIS
UČIVA PREDMETU:
MATEMATIKA 1. ročník |
3
hodiny týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín |
|||
Názov tematického celku Témy |
Hodiny |
Prierezové témy |
Očakávané vzdelávacie výstupy |
Kritériá hodnotenia vzdelávacích
výstupov |
Čísla,
premenné |
24 |
|
Žiak
má: |
Žiak: |
Číslo,
číslica, premenná, výraz |
1 |
|
·
Poznať význam uvedených pojmov, vedieť vysvetliť
rozdiely medzi nimi |
·
Správne vysvetlil rozdiely medzi pojmami číslo a číslica,
definoval pojmy premenná a výraz |
Matematizácia
reálnej situácie |
3 |
Osobný a sociálny rozvoj Tvorba projektu a prezentačné zručnosti |
·
Tvoriť výrazy, zapísať slovný text pomocou konštánt,
premenných a symbolov operácií ·
Riešiť jednoduché slovné úlohy základných
typov – dôraz na pochopenie a matematizáciu úlohy |
·
Vie tvoriť výrazy, zapísať slovný text pomocou
konštánt, premenných a symbolov operácií, samostatne rieši
uvedené slovné úlohy |
Základné
množinové pojmy |
3 |
|
·
Ovládať základné množinové pojmy – množina,
prvok, zjednotenie, prienik, rozdiel, doplnok, rozumieť množinovej
terminológii a symbolike ·
Zapísať a určiť množinu vymenovaním
prvkov, charakteristickou vlastnosťou, rozhodnúť o konečnosti či
nekonečnosti danej množiny ·
Určiť zjednotenie, prienik a rozdiel množín
i doplnok množiny A vzhľadom na množinu B ·
Poznať a vedieť použiť vzorec pre počet
prvkov zjednotenia dvoch množín pri hľadaní počtu prvkov týchto množín,
resp. ich prieniku a zjednotenia ·
Pri riešení úloh o množinách vedieť použiť
ako pomôcku Vennove diagramy |
·
Správne vysvetlil základné množinové pojmy,
zapísal množiny uvedenými spôsobmi, správne rozhodol o konečnosti
danej množiny ·
Určil zjednotenie, prienik a rozdiel množín
i doplnok množiny A vzhľadom na množinu B ·
Ovládal a správne aplikoval vzorec pre počet
prvkov zjednotenia dvoch množín pri hľadaní počtu prvkov týchto množín,
resp. ich prieniku a zjednotenia pri riešení slovných úloh z
praxe ·
Pri riešení úloh o množinách vie používať
ako pomôcku Vennove diagramy |
Číselné
obory |
1 |
|
·
Poznať základné číselné obory (prirodzené,
celé, racionálne, iracionálne, reálne čísla) |
·
Vedel vymenovať základné číselné obory,
charakterizovať ich prvky, zadané čísla správne zaradil do príslušnej
množiny |
Racionálne
a iracionálne čísla |
1 |
|
·
Charakterizovať racionálne a iracionálne čísla,
poznať rozdiely medzi nimi ·
Vedieť upravovať číselné výrazy so zlomkami a desatinnými
číslami |
·
Správne charakterizoval
racionálne a iracionálne čísla, vysvetlil rozdiely medzi nimi ·
Ovláda úpravy číselných výrazov so zlomkami a desatinnými
číslami |
Vlastnosti
reálnych čísel |
1 |
|
·
Ovládať vlastnosti sčítania a násobenia
reálnych čísel – komutatívnosť, asociatívnosť, distributívnosť,
..., vlastnosti odčítania a delenia |
·
Poznal uvedené vlastnosti, správne ich aplikoval
pri riešení úloh |
Absolútna
hodnota reálneho čísla |
1 |
|
·
Definovať absolútnu hodnotu reálneho čísla ·
Vedieť upravovať číselné výrazy s absolútnou
hodnotou, znázorňovať množiny zadané pomocou absolútnej hodnoty na
číselnej osi |
·
Definoval absolútnu hodnotu reálneho čísla ·
Správne upravil číselné výrazy s absolútnou
hodnotou a znázornil uvedené
množiny na číselnej osi |
Intervaly |
2 |
|
·
Vysvetliť pojem interval, charakterizovať ohraničené,
otvorené, uzavreté a polouzavreté intervaly, vedieť uviesť príklady ·
Určiť zjednotenie a prienik intervalov |
·
Vysvetlil pojem interval, charakterizoval jednotlivé
typy, vedel uviesť príklady ·
Správne určil zjednotenie a prienik
intervalov |
Mocniny
s prirodzeným exponentom |
1 |
|
·
Definovať mocninu s prirodzeným a celým exponentom ·
Poznať vety pre počítanie s mocninami a vedieť
ich aplikovať pri riešení úloh, hlavne pri úpravách výrazov s mocninami |
·
Definoval mocninu s prirodzeným a celým exponentom ·
Ovládal vety pre počítanie s mocninami a vedel
ich aplikovať pri riešení úloh |
Mocniny
s celým exponentom |
1 |
|
||
Desiatková
sústava a sústavy s iným základom |
2 |
|
·
Poznať princíp zápisu čísla v pozičných
a nepozičných číselných sústavách, uviesť konkrétne príklady ·
Vedieť prevádzať čísla z desiatkovej do
iných sústav a naopak |
·
Vysvetlil princíp zápisu čísla v pozičných
a nepozičných číselných sústavách ·
Správne prevádzal čísla z desiatkovej do
iných sústav a naopak |
Druhá
a tretia odmocnina, usmerňovanie zlomkov |
2 |
|
·
Definovať druhú a tretiu odmocninu ·
Vypočítať druhú a tretiu odmocninu –
spamäti, pomocou kalkulačky, na papieri, odhadom určiť približnú
hodnotu ·
Vedieť usmerňovať zlomky |
·
Definoval druhú a tretiu odmocninu ·
Vedel vypočítať odmocniny uvedenými spôsobmi,
usmerňovať zlomky |
Odmocniny |
2 |
|
·
Definovať n-tú odmocninu ·
Poznať vety pre počítanie s odmocninami a vedieť
ich aplikovať pri úpravách výrazov s odmocninami ·
Vedieť usmerňovať zlomky s odmocninami a určiť,
kedy majú zmysel |
·
Definoval n-tú odmocninu ·
Ovládal vety pre počítanie s odmocninami a vedel
ich aplikovať pri riešení úloh ·
Vedel usmerňovať zlomky s odmocninami a správne
určil, kedy majú zmysel |
Mocniny
s racionálnym exponentom |
3 |
|
·
Zapísať algebraické výrazy s odmocninami
ako výrazy s racionálnymi exponentmi a naopak ·
Vedieť upravovať výrazy s mocninami s racionálnym exponentom ·
Určiť hodnotu číselného výrazu s mocninami
a odmocninami |
·
Správne zapísal algebraické výrazy s odmocninami
ako výrazy s racionálnymi exponentmi a naopak ·
Vedel upravovať výrazy s mocninami s racionálnym exponentom ·
Vypočítal hodnotu číselného výrazu s mocninami
a odmocninami |
Výrazy
a ich úpravy
|
15 |
|
Žiak
má: |
Žiak: |
Výrazy - rozdelenie |
1 |
|
·
Vymenovať základné typy výrazov, uviesť konkrétne
príklady ·
Zapísať slovne zadané výrazy pomocou premenných |
·
Vymenoval základné typy výrazov, uviedol príklady ·
Správne zapísal výrazy pomocou premenných |
Úpravy
výrazov |
3 |
|
·
Vedieť sčitovať, odčitovať a násobiť
mnohočleny, deliť mnohočlena jednočlenom ·
Upraviť výraz pomocou vzorcov a2 – b2,
(a±b)2, a3 ± b3, (a±b)3 |
·
Správne sčítal, odčítal a vynásobil
mnohočleny, vydelil mnohočlena jednočlenom ·
Upravil výraz pomocou uvedených vzorcov |
Delenie
mnohočlena mnohočlenom |
2 |
|
·
Poznať algoritmus delenia mnohočlena mnohočlenom,
vedieť ho aplikovať pri riešení úloh |
·
Vysvetlil algoritmus delenia mnohočlena mnohočlenom,
aplikoval ho pri riešení úloh |
Dosadzovanie
do výrazov, slovné úlohy |
3 |
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti Mediálna výchova |
·
Vypočítať hodnotu výrazu viacerými spôsobmi
(spamäti, na papieri, pomocou kalkulačky, VT - PC) ·
Riešiť matematické a slovné úlohy aj s využitím
VT tak, že pri zmene akéhokoľvek počtu premenných sa prepočet
zrealizuje automaticky |
·
Vedel vypočítať hodnotu výrazu uvedenými spôsobmi
·
Správne vyriešil úlohu, použil vhodnú metódu,
vedel využiť VT tak, aby sa pri zmene hodnôt premenných prepočet
zrealizoval automaticky |
Vyjadrenie
neznámej zo vzorca |
1 |
|
·
Vyjadriť neznámu zo vzorcov, ktoré žiaci už
poznajú z matematiky, fyziky a odborných predmetov |
·
Správne vyjadril neznámu zo vzorca |
Rozklad
výrazov na súčin |
2 |
|
·
Rozložiť výraz na súčin vynímaním alebo
pomocou vzorcov a2 – b2, (a±b)2, a3
± b3, (a±b)3 ·
Spamäti rozložiť vhodný kvadratický trojčlen
na súčin lineárnych činiteľov |
·
Rozložil zadaný výraz na súčin, vedel overiť
správnosť riešenia |
Lomené
výrazy |
3 |
|
·
Vedieť krátiť, rozširovať, sčitovať, odčitovať,
násobiť a deliť lomené výrazy ·
Určiť podmienky, kedy má lomený výraz zmysel |
·
Vyriešil úlohu zameranú na uvedené operácie s lomenými
výrazmi, správne určil podmienky |
Zobrazenie |
9 |
|
Žiak
má: |
Žiak: |
Zhodné zobrazenie, zhodnosť trojuholníkov |
4 |
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti Osobný a sociálny rozvoj |
·
Definovať zhodné zobrazenie ·
Zobraziť daný útvar (úsečka, ·
Rozhodnúť, či je daný útvar stredovo (osovo) súmerný ·
Napísať súradnice bodu, ktorý je obrazom daného
bodu v danom zobrazení ·
Poznať vety o zhodnosti trojuholníkov,
aplikovať ich pri riešení úloh (napr. rozhodnúť o zhodnosti
geom. útvarov) ·
Zhodné zobrazenia použiť v konštrukčných
úlohách, zdôvodniť postup konštrukcie |
·
Definoval zhodné zobrazenie ·
Zobrazil daný útvar v danom zhodnom zobrazení
·
Správne rozhodol o súmernosti daného útvaru
·
Vedel napísať súradnice bodu, ktorý je obrazom
daného bodu v danom zobrazení ·
Ovládal vety o zhodnosti trojuholníkov, správne
ich aplikoval pri riešení úloh ·
Zhodné zobrazenia vedel použiť v konštrukčných
úlohách, zdôvodnil postup konštrukcie |
Podobné zobrazenie, podobnosť trojuholníkov |
2 |
|
·
Definovať podobné zobrazenie ·
Zostrojiť útvar podobný s daným ·
Poznať vety o podobnosti trojuholníkov,
aplikovať ich pri riešení úloh |
·
Definoval podobné zobrazenie ·
Ovládal vety o podobnosti trojuholníkov,
vedel ich aplikovať ich pri riešení úloh |
Euklidove vety |
1 |
|
·
Poznať znenie Euklidových viet, vedieť ich
odvodiť, použiť pri riešení úloh |
·
Ovládal znenie i odvodenie Euklidových viet,
vedel ich použiť pri riešení úloh |
Rovnoľahlosť |
2 |
|
·
Definovať rovnoľahlosť, zobraziť daný útvar v tomto
zobrazení ·
Riešiť jednoduché konštrukčné úlohy s využitím
rovnoľahlosti |
·
Definoval rovnoľahlosť, zobrazil daný útvar v tomto
zobrazení ·
Vyriešiť zadanú konštrukčnú úlohu |
Lineárne
funkcie, rovnice, nerovnice a ich sústavy |
25 |
|
Žiak
má: |
Žiak: |
Karteziánsky súčin, zobrazenie |
1 |
|
·
Definovať karteziánsky súčin, zobrazenie,
definičný obor a obor hodnôt zobrazenia, vysvetliť uvedené pojmy
na konkrétnych príkladoch ·
Rozhodnúť, či ide o zobrazenie |
·
Definoval uvedené pojmy, pochopil ich, uviedol príklady ·
Správne rozhodol, či ide o zobrazenie |
Pojem funkcie |
1 |
|
·
Definovať funkciu, uviesť príklady funkcií, zapísať
funkciu rôznymi spôsobmi ·
Určiť definičný obor a obor hodnôt
funkcie |
·
Definoval funkciu, uviedol príklady funkcií, zapísal
funkciu rôznymi spôsobmi ·
Správne určil definičný obor a obor hodnôt
funkcie |
Karteziánska sústava súradníc a graf
funkcie |
1 |
|
·
Vysvetliť pojem karteziánska sústava súradníc,
definovať a zostrojiť graf funkcie |
·
Vysvetlil uvedený pojem, definoval a zostrojil
graf funkcie |
Lineárna a konštantná funkcia |
2 |
|
·
Definovať lineárnu a konštantnú funkciu,
uviesť príklady ·
Určiť definičný obor a obor hodnôt lineárnej
funkcie, vypočítať súradnice priesečníkov grafu funkcie s osou
x, s osou y ·
Načrtnúť graf lineárnej funkcie, ku grafu určiť
predpis lineárnej funkcie |
·
Definoval lineárnu a konštantnú funkciu,
uviedol príklady ·
Určil definičný obor a obor hodnôt, vypočítal
súradnice priesečníkov ·
Načrtol graf lineárnej funkcie, ku grafu určiť
predpis |
Lineárne rovnice s jednou neznámou |
2 |
|
·
Vedieť ekvivalentné úpravy rovníc ·
Riešiť lineárnu rovnicu s jednou neznámou
– spamäti, výpočtom, graficky |
·
Ovládal ekvivalentné úpravy rovníc ·
Vyriešil lineárnu rovnicu s jednou neznámou
určenou metódou (prípadne vedel zvoliť vhodnú metódu) |
Rovnice s neznámou v menovateli |
2 |
|
·
Riešiť rovnicu s neznámou v menovateli
s určením podmienok riešiteľnosti |
·
Vyriešil rovnicu s neznámou v menovateli,
určil podmienky |
Slovné úlohy |
2 |
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti |
·
Riešiť slovné úlohy na lineárne rovnice – dôraz
na pochopenie a matematizáciu úlohy |
·
Vyriešil zadanú slovnú úlohu, zdôvodnil postup
riešenia |
Lineárne nerovnice s jednou neznámou |
2 |
|
·
Vedieť ekvivalentné úpravy nerovníc ·
Riešiť lineárnu nerovnicu, jej riešenie zapísať
a znázorniť intervalom |
·
Ovládal ekvivalentné úpravy nerovníc ·
Vyriešil lineárnu nerovnicu, jej riešenie zapísal
a znázornil intervalom (predpísaným spôsobom) |
Funkcie, rovnice a nerovnice s absolútnou
hodnotou |
3 |
|
·
Načrtnúť graf funkcie s absolútnou
hodnotou ·
Riešiť rovnicu s absolútnou hodnotou ·
Riešiť nerovnicu s absolútnou hodnotou, jej
riešenie zapísať a znázorniť intervalom ·
Zdôvodniť postup riešenia pri všetkých úlohách
uvedeného typu |
·
Načrtol graf funkcie s absolútnou hodnotou ·
Vyriešil rovnicu s absolútnou hodnotou ·
Vyriešil nerovnicu s absolútnou hodnotou,
jej riešenie zapísal a znázornil predpísaným spôsobom ·
Vedel zdôvodniť postup riešenia pri všetkých
úlohách uvedeného typu |
Sústavy nerovníc s jednou neznámou |
2 |
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti Osobný a sociálny rozvoj |
·
Riešiť sústavy nerovníc s jednou neznámou |
·
Vyriešiť sústavu nerovníc s jednou neznámou,
riešenie zapísal vhodným spôsobom |
Sústavy dvoch lineárnych rovníc s dvoma
neznámymi |
3 |
·
Riešiť sústavy dvoch lineárnych rovníc s dvoma
neznámymi výpočtovými i grafickou metódou, poznať, kedy má sústava
jedno, žiadne, nekonečne veľa riešení |
·
Vyriešil sústavu dvoch lineárnych rovníc s dvoma
neznámymi určenou metódou, vedel určiť počet riešení |
|
Slovné úlohy |
2 |
·
Riešiť slovné úlohy na sústavy rovníc – dôraz
na pochopenie a matematizáciu úlohy ·
Overiť správnosť riešenia |
·
Vyriešil slovnú úlohu, zdôvodnil postup riešenia,
vedel overiť správnosť riešenia |
|
Sústavy troch lineárnych rovníc s troma
neznámymi |
2 |
·
Riešiť sústavu troch lineárnych rovníc s troma
neznámymi |
·
Vyriešil sústavu troch lineárnych rovníc s troma
neznámymi |
|
Trigonometria
pravouhlého trojuholníka |
5 |
|
Žiak
má: |
Žiak: |
Goniometrické funkcie ostrého uhla |
2 |
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti |
·
Definovať goniometrické funkcie ostrého uhla
pomocou pravouhlého trojuholníka, odvodiť hodnoty funkcií pre ·
Vypočítať hodnotu funkcie pre daný uhol, k hodnote
určiť veľkosť uhla |
·
Definoval goniometrické funkcie ostrého uhla
pomocou pravouhlého trojuholníka, odvodil hodnoty funkcií pre zadaný
uhol ·
Vypočítal hodnotu funkcie pre daný uhol, k hodnote
určil veľkosť uhla, vedel efektívne používať kalkulačku |
Príklady na riešenie pravouhlého trojuholníka |
3 |
·
Riešiť pravouhlý trojuholník - používať
Pytagorovu vetu, Euklidove vety, goniometrické funkcie ·
Riešiť ďalšie úlohy s využitím uvedených
postupov (obvod n-uholníka, dĺžka
uhlopriečky, veľkosť uhla a pod.) |
·
Vypočítal chýbajúce dĺžky strán a veľkosti
vnútorných uhlov pravouhlého trojuholníka ·
Správne vypočítal požadovaný údaj, vedel zdôvodniť
postup riešenia |
|
Výpočty
obsahov a obvodov rovinných obrazcov |
11 |
|
Žiak
má: |
Žiak: |
Obsahy rovinných obrazcov |
1 |
|
·
Poznať vzorce na výpočet obsahu základných
rovinných obrazcov, vedieť ich aplikovať pri riešení úloh, efektívne
používať kalkulačku |
·
Ovládal vzorce na výpočet obsahu základných
rovinných obrazcov, vedel ich použiť pri riešení úloh, efektívne
používal kalkulačku |
Obsah trojuholníka a lichobežníka |
4 |
|
·
Vypočítať obsah trojuholníka a lichobežníka ·
Použiť vhodné postupy, nástroje a vzorce
pri určovaní obsahov |
·
Vypočítal obsah trojuholníka a lichobežníka,
použil vhodný postup, nástroje a vzorce |
Obsah mnohouholníka |
3 |
|
·
Vypočítať obsah (dĺžku strany a uhlopriečky,
veľkosť uhla) pravidelného aj nepravidelného mnohouholníka |
·
Vypočítal požadovaný údaj, vedel zdôvodniť
postup riešenia |
Dĺžka kružnice a kružnicového oblúka |
1 |
|
·
Definovať pojmy kružnica a kružnicový oblúk ·
K zadanému stredovému uhlu vypočítať dĺžku
kružnicového oblúka a naopak, poznať príslušné vzorce |
·
Definoval pojmy kružnica a kružnicový oblúk ·
Správne vypočítal požadovaný údaj |
Obsah kruhu a jeho časti |
2 |
|
·
Definovať pojmy kruh, kruhový výsek, kruhový
odsek, načrtnúť uvedené útvary ·
K zadanému stredovému uhlu vypočítať
obsah kruhového výseku a odseku, poznať príslušné vzorce ·
Vypočítať obsah daného útvaru (napr.
hviezdica) |
·
Definoval uvedené pojmy, načrtol príslušné útvary ·
Správne vypočítal požadovaný údaj, vedel
aplikovať vzorce |
Záverečné
zhrnutie |
2 |
|
|
|
Písomné
práce |
8 |
|
|
|