Učebné osnovy

 

Názov predmetu

Matematika

Časový rozsah výučby

3 hodiny týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín

Ročník

Prvý

Škola (názov, adresa)

Obchodná akadémia, Krupina

Názov ŠkVP

 

Kód a názov  ŠVP

 

Kód a názov učebného odboru

 

Stupeň vzdelania

stredné vzdelanie – ISCED 3B

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

iné

 

 

 

Charakteristika predmetu

Matematické vzdelávanie v odbornom školstve má svoje významné miesto, nakoľko v jednotlivých odboroch plní popri funkcii všeobecného vzdelávania aj prípravnú funkciu pre odbornú zložku vzdelávania.

Matematické vzdelávanie je významnou súčasťou všeobecnej vzdelanosti. Vedie žiakov k pochopeniu kvantitatívnych vzťahov v prírode i spoločnosti, vybavuje poznatkami užitočnými v každodennom živote aj  pre chápanie technických alebo ekonomických súvislostí a pre odborné vzdelávanie. Matematické vzdelávanie sa výdatne podieľa na rozvoji samostatného a logického myslenia. Matematické vzdelávanie poskytuje žiakom ucelený systém poznatkov, ktoré im umožňujú štúdium daného odboru i uplatnenie v praxi a slúži ako základ pre ich ďalšie vzdelávanie. Matematika učí žiakov schopnosti aplikovať získané vedomosti a zručnosti pri riešení úloh z praxe, potrebe overovať správnosť získaného výsledku, používať pri spracovaní úloh  dostupné komunikačné technológie. Okrem všeobecného základu cieľom vyučovania matematiky je poskytnúť žiakom vedomosti a zručnosti potrebné na úspešné zvládnutie odborných predmetov príslušného študijného odboru a pre výkon ich budúceho povolania. Na to je potrebné, aby žiaci získali pozitívny vzťah k matematike a primerané vedomosti z oblasti algebry,  planimetrie,  stereometrie, vrátane použitia analytickej metódy, zo základov matematickej analýzy, z kombinatoriky a zo základov teórie pravdepodobnosti a štatistiky. 

 

 

Ciele vyučovacieho predmetu

Všeobecným cieľom matematického vzdelávania je výchova premýšľavého človeka, ktorý bude vedieť používať matematiku v rôznych životných situáciách (v odbornej zložke vzdelávania, v ďalšom štúdiu, v osobnom živote, budúcom zamestnaní, voľnom čase, a pod.).

Matematika má rozvíjať žiakovo logické a kritické myslenie, schopnosť argumentovať a komunikovať a spolupracovať v skupine pri riešení problému.

Výsledkom vyučovania matematiky  by malo byť správne používanie  matematickej symboliky a znázorňovania a schopnosť čítať s porozumením súvislé texty obsahujúce  čísla, závislosti a vzťahy a nesúvislé texty obsahujúce tabuľky, grafy a diagramy. Študent by mal vedieť využívať pochopené a osvojené postupy a algoritmy pri riešení úloh, pričom vyučovanie by malo viesť k budovaniu  vzťahu medzi matematikou a realitou.

Matematika má viesť študentov k získaniu a rozvíjaniu  zručností  súvisiacich s procesom učenia sa, k aktivite na vyučovaní a k racionálnemu a samostatnému učeniu sa.

Matematika si kladie za cieľ aj to, aby študent spoznal v matematike súčasť ľudskej kultúry a silný a nevyhnutný nástroj pre spoločnosť.

 

 

 

 

 

 

 

Základné predmetové  kompetencie (spôsobilosti)

-           rozumieť matematickej terminológii a symbolike (množinovému jazyku a pojmom z matematickej logiky) a správne ju interpretovať a používať z nariadení, zákonov, vyhlášok a matematiky,

-           rozumieť základným matematickým pojmom a vzťahom medzi nimi, obsahom základných definícií a viet,

-           vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných profesijných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné a komunikačné technológie,

-           osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti medzi nimi, osvojiť si postupy používané pri riešení úloh z praxe,

-           previesť reálny problém na matematickú úlohu,

-           ovládať základné poznatky o číselných oboroch, výrazoch, mocninách, rovniciach, nerovniciach, funkciách, planimetrii a geometrii,

-           orientovať sa v grafickom vyjadrení funkčnej závislosti,

-           prevádzať numerické a grafické riešenia, vedieť pracovať s kalkulátorom,

-           používať algoritmy v riešení algebrických i geometrických úloh,

-           aplikovať matematické poznatky pri riešení úloh z odbornej a hospodárskej praxe,

-           vedieť určiť bežné geometrické útvary a prevádzať jednotky,

-           kriticky vyhodnocovať informácie kvantitatívneho charakteru získané z rôznych zdrojov – grafov, diagramov, tabuliek, správne sa matematicky vyjadrovať,

-           orientovať sa v aplikačných softvéroch využívaných v praxi,

-           ovládať obsluhu periférnych zariadení potrebných pre prácu s aplikačnými programami.

 

Stratégia vyučovania

-          metódy a postupy, formy práce

Vo vyučovaní matematiky sa v podstate rovnocenne uplatňujú motivačné, expozičné, fixačné a diagnostické metódy. Motivačné rozhovory, výzvy, úlohy, aktualizácia obsahu má byt vždy na začiatku a podľa možností aj v priebehu získavania a objavovania nových poznatkov, no i pred kontrolou a pri určovaní domácej úlohy. Pri motivácii sa využíva skutočnosť, že matematické pojmy, operácie, vety a metódy vznikli pri riešení konkrétneho problému, že matematika vychádza predovšetkým zo skúseností a z potrieb riešiť reálne situácie.

Funkciou expozičných metód je oboznámiť žiakov s novými pojmami, vzťahmi, zákonitosťami, pracovnými postupmi a s nimi spojenými metódami. Najúčinnejšie sú heuristické metódy a to nielen z hľadiska kvality osvojenia si nových poznatkov a zručnosti, ale i z hľadiska normatívneho, pretože rozvíjajú schopnosť samostatne sa vzdelávať.

Fixačné metódy vedú žiaka od orientačného oboznámenia sa s poznatkami, cez ich reprodukčné ovládanie až k tvorivému zvládnutiu. Nesmie sa však zabúdať na systematické utváranie vzťahov medzi starým a novým učivom, na systematické hľadanie súvislostí medzi jednotlivými tematickými celkami.

-          spôsoby hodnotenia

V procese diagnostiky a hodnotenia žiakov uplatňujeme rozličné metódy i formy s cieľom poskytnúť žiakovi šancu dosiahnuť úspech. Žiak sa aktívne zapája do procesu hodnotenia.

Výsledná klasifikácia môže byť vyjadrená známkou a percentami.

Výsledná klasifikácia zahŕňa nasledovné formy a metódy overovania požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov:

 

 

Kritériá hodnotenia a klasifikácie vychádzajú z Metodického usmernenia č. 15/2006-R zo  7. júna 2006 . Nadväzujú na celoškolský Systém hodnotenia a klasifikácie žiakov.

Vo výslednej klasifikácii sa odzrkadľuje:

-          sumatívne (súhrnné) hodnotenie, ktoré sa odvíja od základného učiva definovaného v obsahovom a výkonovom štandarde; výsledná klasifikácia závisí od miery jeho zvládnutia

-          formatívne (priebežné) hodnotenie, ktoré môže celkovú známku ovplyvniť maximálne o jeden stupeň, preveruje aj schopnosť žiaka využívať medzipredmetové vzťahy v prírodovedných predmetoch a jeho schopnosť uplatňovať získané vedomosti a zručnosti pri riešení konkrétnych úloh

-          účasť v olympiádach a iných súťažiach v rámci daného predmetu; tieto aktivity žiaka v predmete môžu výslednú klasifikáciu zlepšiť

 

 

Učebné zdroje

Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

Odborná literatúra

Calda, Řepová – Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 1. časť

Odvárko, Řepová - Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 2. časť

Odvárko, Řepová - Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 3. časť

Petránek, Calda  - Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 4. časť

Kolouchová, Řepová - Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU –5. časť

Odvárko, Calda - Matematika pre študijné odbory SOŠ a SOU – 6. časť

Huťka, Cirjak - Matematika pre SOŠ – 7. časť

Porubská, Lamoš - Matematika pre SOŠ  – 8. časť

Jirásek, Braniš – Zbierka úloh z matematiky pre SOŠ a študijné odbory SOU 1. časť

Jirásek, Braniš – Zbierka úloh z matematiky pre SOŠ a študijné odbory SOU 2. časť

 

Články a texty z  tlače

Pravda

Sme

Hospodárske noviny

 

Didaktická technika

Tabuľa

Dataprojektor

PC

Interaktívna tabuľa

 

Materiálne výučbové prostriedky

Rysovacie pomôcky

Modely telies

Stavebnice

Kalkulačky

Meracia technika

 

Ďalšie zdroje

Internet

Knižnica

Denná tlač

Formuláre

Tlačivá rôznych inštitúcií

Aktuálne dáta finančných a iných inštitúcií

  


 

ROZPIS  UČIVA PREDMETU:   MATEMATIKA 1. ročník

3 hodiny týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín

Názov tematického celku

Témy

Hodiny

Prierezové témy

Očakávané

vzdelávacie výstupy

Kritériá hodnotenia vzdelávacích výstupov

Čísla, premenné

24

 

Žiak má:

Žiak:

Číslo, číslica, premenná, výraz

1

 

·       Poznať význam uvedených pojmov, vedieť vysvetliť rozdiely medzi nimi 

·       Správne vysvetlil rozdiely medzi pojmami číslo a číslica, definoval pojmy premenná a výraz

Matematizácia reálnej situácie

3

Osobný a sociálny rozvoj

 

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

·       Tvoriť výrazy, zapísať slovný text pomocou konštánt, premenných a symbolov operácií

·       Riešiť jednoduché slovné úlohy základných typov – dôraz na pochopenie a matematizáciu úlohy

·       Vie tvoriť výrazy, zapísať slovný text pomocou konštánt, premenných a symbolov operácií, samostatne rieši uvedené slovné úlohy

Základné množinové pojmy

3

 

·       Ovládať základné množinové pojmy – množina, prvok, zjednotenie, prienik, rozdiel, doplnok, rozumieť množinovej terminológii a symbolike

·       Zapísať a určiť množinu vymenovaním prvkov, charakteristickou vlastnosťou, rozhodnúť o konečnosti či nekonečnosti danej množiny

·       Určiť zjednotenie, prienik a rozdiel množín i doplnok množiny A vzhľadom na množinu B

·       Poznať a vedieť použiť vzorec pre počet prvkov zjednotenia dvoch množín pri hľadaní počtu prvkov týchto množín, resp. ich prieniku a zjednotenia

·       Pri riešení úloh o množinách vedieť použiť ako pomôcku Vennove diagramy

·       Správne vysvetlil základné množinové pojmy, zapísal množiny uvedenými spôsobmi, správne rozhodol o konečnosti danej množiny

·       Určil zjednotenie, prienik a rozdiel množín i doplnok množiny A vzhľadom na množinu B

·       Ovládal a správne aplikoval vzorec pre počet prvkov zjednotenia dvoch množín pri hľadaní počtu prvkov týchto množín, resp. ich prieniku a zjednotenia pri riešení slovných úloh z praxe

·       Pri riešení úloh o množinách vie používať ako pomôcku Vennove diagramy

Číselné obory

1

 

·       Poznať základné číselné obory (prirodzené, celé, racionálne, iracionálne, reálne čísla)

·       Vedel vymenovať základné číselné obory, charakterizovať ich prvky, zadané čísla správne zaradil do príslušnej množiny

Racionálne a iracionálne čísla

1

 

·       Charakterizovať racionálne a iracionálne čísla, poznať rozdiely medzi nimi

·       Vedieť upravovať číselné výrazy so zlomkami a desatinnými číslami

·       Správne  charakterizoval racionálne a iracionálne čísla, vysvetlil rozdiely medzi nimi

·       Ovláda úpravy číselných výrazov so zlomkami a desatinnými číslami

 

Vlastnosti reálnych čísel

1

 

·       Ovládať vlastnosti sčítania a násobenia reálnych čísel – komutatívnosť, asociatívnosť, distributívnosť, ..., vlastnosti odčítania a delenia

·       Poznal uvedené vlastnosti, správne ich aplikoval pri riešení úloh

Absolútna hodnota reálneho čísla

1

 

·       Definovať absolútnu hodnotu reálneho čísla

·       Vedieť upravovať číselné výrazy s absolútnou hodnotou, znázorňovať množiny zadané pomocou absolútnej hodnoty na číselnej osi

·       Definoval absolútnu hodnotu reálneho čísla

·       Správne upravil číselné výrazy s absolútnou hodnotou a  znázornil uvedené množiny na číselnej osi

 

Intervaly

2

 

·       Vysvetliť pojem interval, charakterizovať ohraničené, otvorené, uzavreté a polouzavreté intervaly, vedieť uviesť príklady

·       Určiť zjednotenie a prienik intervalov

·       Vysvetlil pojem interval, charakterizoval jednotlivé typy, vedel uviesť príklady

·       Správne určil zjednotenie a prienik intervalov

 

Mocniny s prirodzeným exponentom

1

 

·       Definovať mocninu s prirodzeným a celým exponentom

·       Poznať vety pre počítanie s mocninami a vedieť ich aplikovať pri riešení úloh, hlavne pri úpravách výrazov s mocninami

·       Definoval mocninu s prirodzeným a celým exponentom

·       Ovládal vety pre počítanie s mocninami a vedel ich aplikovať pri riešení úloh

Mocniny s celým exponentom

1

 

Desiatková sústava a sústavy s iným základom

2

 

·       Poznať princíp zápisu čísla v pozičných a nepozičných číselných sústavách, uviesť konkrétne príklady

·       Vedieť prevádzať čísla z desiatkovej do iných sústav a naopak

·       Vysvetlil princíp zápisu čísla v pozičných a nepozičných číselných sústavách

·       Správne prevádzal čísla z desiatkovej do iných sústav a naopak

Druhá a tretia odmocnina, usmerňovanie zlomkov

2

 

·       Definovať druhú a tretiu odmocninu

·       Vypočítať druhú a tretiu odmocninu – spamäti, pomocou kalkulačky, na papieri, odhadom určiť približnú hodnotu

·       Vedieť usmerňovať zlomky

·       Definoval druhú a tretiu odmocninu

·       Vedel vypočítať odmocniny uvedenými spôsobmi, usmerňovať zlomky

 

Odmocniny

2

 

·       Definovať n-tú odmocninu

·       Poznať vety pre počítanie s odmocninami a vedieť ich aplikovať pri úpravách výrazov s odmocninami

·       Vedieť usmerňovať zlomky s odmocninami a určiť, kedy majú zmysel

·       Definoval n-tú odmocninu

·       Ovládal vety pre počítanie s odmocninami a vedel ich aplikovať pri riešení úloh

·       Vedel usmerňovať zlomky s odmocninami a správne určil, kedy majú zmysel

 

Mocniny s racionálnym exponentom

3

 

·       Zapísať algebraické výrazy s odmocninami ako výrazy s racionálnymi exponentmi a naopak

·       Vedieť upravovať výrazy s mocninami s racionálnym exponentom

·       Určiť hodnotu číselného výrazu s mocninami a odmocninami

·       Správne zapísal algebraické výrazy s odmocninami ako výrazy s racionálnymi exponentmi a naopak

·       Vedel upravovať výrazy s mocninami s racionálnym exponentom

·       Vypočítal hodnotu číselného výrazu s mocninami a odmocninami

Výrazy a ich úpravy         

15

 

Žiak má:

Žiak:

Výrazy - rozdelenie

1

 

·       Vymenovať základné typy výrazov, uviesť konkrétne príklady

·       Zapísať slovne zadané výrazy pomocou premenných

·       Vymenoval základné typy výrazov, uviedol príklady

·       Správne zapísal výrazy pomocou premenných

Úpravy výrazov

3

 

·       Vedieť sčitovať, odčitovať a násobiť mnohočleny, deliť mnohočlena jednočlenom

·       Upraviť výraz pomocou vzorcov a2 – b2, (a±b)2, a3 ± b3, (a±b)3

·       Správne sčítal, odčítal a vynásobil mnohočleny, vydelil mnohočlena jednočlenom

·       Upravil výraz pomocou uvedených vzorcov

Delenie mnohočlena mnohočlenom

2

 

·       Poznať algoritmus delenia mnohočlena mnohočlenom, vedieť ho aplikovať pri riešení úloh

·       Vysvetlil algoritmus delenia mnohočlena mnohočlenom, aplikoval ho pri riešení úloh

Dosadzovanie do výrazov, slovné úlohy

3

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

 

Mediálna výchova

·       Vypočítať hodnotu výrazu viacerými spôsobmi (spamäti, na papieri, pomocou kalkulačky, VT - PC)

·       Riešiť matematické a slovné úlohy aj s využitím VT tak, že pri zmene akéhokoľvek počtu premenných sa prepočet zrealizuje automaticky

·       Vedel vypočítať hodnotu výrazu uvedenými spôsobmi

·       Správne vyriešil úlohu, použil vhodnú metódu, vedel využiť VT tak, aby sa pri zmene hodnôt premenných prepočet zrealizoval automaticky

Vyjadrenie neznámej zo vzorca

1

 

·       Vyjadriť neznámu zo vzorcov, ktoré žiaci už poznajú z matematiky, fyziky a odborných predmetov

·       Správne vyjadril neznámu zo vzorca

Rozklad výrazov na súčin

2

 

·       Rozložiť výraz na súčin vynímaním alebo pomocou vzorcov a2 – b2, (a±b)2, a3 ± b3, (a±b)3

·       Spamäti rozložiť vhodný kvadratický trojčlen na súčin lineárnych činiteľov

·       Rozložil zadaný výraz na súčin, vedel overiť správnosť riešenia

Lomené výrazy

3

 

·       Vedieť krátiť, rozširovať, sčitovať, odčitovať, násobiť a deliť lomené výrazy

·       Určiť podmienky, kedy má lomený výraz zmysel

·       Vyriešil úlohu zameranú na uvedené operácie s lomenými výrazmi, správne určil podmienky

Zobrazenie

9

 

Žiak má:

Žiak:

Zhodné zobrazenie, zhodnosť trojuholníkov

4

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

 

Osobný a sociálny rozvoj

 

·       Definovať zhodné zobrazenie
v rovine, vymenovať a charakterizovať zhodné zobrazenia

·       Zobraziť daný útvar (úsečka,
n-uholník, kružnica, ....) v danom zhodnom zobrazení (osová a stredová súmernosť, posunutie, otočenie)

·       Rozhodnúť, či je daný útvar stredovo (osovo) súmerný

·       Napísať súradnice bodu, ktorý je obrazom daného bodu v danom zobrazení

·       Poznať vety o zhodnosti trojuholníkov, aplikovať ich pri riešení úloh (napr. rozhodnúť o zhodnosti geom. útvarov)

·       Zhodné zobrazenia použiť v konštrukčných úlohách, zdôvodniť postup konštrukcie

·       Definoval zhodné zobrazenie
v rovine, vymenoval a charakterizoval ich

·       Zobrazil daný útvar v danom zhodnom zobrazení

·       Správne rozhodol o súmernosti daného útvaru

·       Vedel napísať súradnice bodu, ktorý je obrazom daného bodu v danom zobrazení

·       Ovládal vety o zhodnosti trojuholníkov, správne ich aplikoval pri riešení úloh

·       Zhodné zobrazenia vedel použiť v konštrukčných úlohách, zdôvodnil postup konštrukcie

Podobné zobrazenie, podobnosť trojuholníkov

2

 

·       Definovať podobné zobrazenie
v rovine

·       Zostrojiť útvar podobný s daným

·       Poznať vety o podobnosti trojuholníkov, aplikovať ich pri riešení úloh

·       Definoval podobné zobrazenie
v rovine, vedel zostrojiť útvar podobný s daným

·       Ovládal vety o podobnosti trojuholníkov, vedel ich aplikovať ich pri riešení úloh

Euklidove vety

1

 

·       Poznať znenie Euklidových viet, vedieť ich odvodiť, použiť pri riešení úloh

·       Ovládal znenie i odvodenie Euklidových viet, vedel ich použiť pri riešení úloh

Rovnoľahlosť

2

 

·       Definovať rovnoľahlosť, zobraziť daný útvar v tomto zobrazení

·       Riešiť jednoduché konštrukčné úlohy s využitím rovnoľahlosti

·       Definoval rovnoľahlosť, zobrazil daný útvar v tomto zobrazení

·       Vyriešiť zadanú konštrukčnú úlohu

Lineárne funkcie, rovnice, nerovnice a ich sústavy

25

 

Žiak má:

Žiak:

Karteziánsky súčin, zobrazenie

1

 

·       Definovať karteziánsky súčin, zobrazenie, definičný obor a obor hodnôt zobrazenia, vysvetliť uvedené pojmy na konkrétnych príkladoch

·       Rozhodnúť, či ide o zobrazenie

·       Definoval uvedené pojmy, pochopil ich, uviedol príklady

·       Správne rozhodol, či ide o zobrazenie

Pojem funkcie

1

 

·       Definovať funkciu, uviesť príklady funkcií, zapísať funkciu rôznymi spôsobmi

·       Určiť definičný obor a obor hodnôt funkcie

·       Definoval funkciu, uviedol príklady funkcií, zapísal funkciu rôznymi spôsobmi

·       Správne určil definičný obor a obor hodnôt funkcie

Karteziánska sústava súradníc a graf funkcie

1

 

·       Vysvetliť pojem karteziánska sústava súradníc, definovať a zostrojiť graf funkcie

·       Vysvetlil uvedený pojem, definoval a zostrojil graf funkcie

Lineárna a konštantná funkcia

2

 

·       Definovať lineárnu a konštantnú funkciu, uviesť príklady

·       Určiť definičný obor a obor hodnôt lineárnej funkcie, vypočítať súradnice priesečníkov grafu funkcie s osou x, s osou y

·       Načrtnúť graf lineárnej funkcie, ku grafu určiť predpis lineárnej funkcie

·       Definoval lineárnu a konštantnú funkciu, uviedol príklady

·       Určil definičný obor a obor hodnôt, vypočítal súradnice priesečníkov

·       Načrtol graf lineárnej funkcie, ku grafu určiť predpis

Lineárne rovnice s jednou neznámou

2

 

·       Vedieť ekvivalentné úpravy rovníc

·       Riešiť lineárnu rovnicu s jednou neznámou – spamäti, výpočtom, graficky

·       Ovládal ekvivalentné úpravy rovníc

·       Vyriešil lineárnu rovnicu s jednou neznámou určenou metódou (prípadne vedel zvoliť vhodnú metódu)

Rovnice s neznámou v menovateli

2

 

·       Riešiť rovnicu s neznámou v menovateli s určením podmienok riešiteľnosti

·       Vyriešil rovnicu s neznámou v menovateli, určil podmienky

Slovné úlohy

2

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

·       Riešiť slovné úlohy na lineárne rovnice – dôraz na pochopenie a matematizáciu úlohy

·       Vyriešil zadanú slovnú úlohu, zdôvodnil postup riešenia

Lineárne nerovnice s jednou neznámou

2

 

·       Vedieť ekvivalentné úpravy nerovníc

·       Riešiť lineárnu nerovnicu, jej riešenie zapísať a znázorniť intervalom

·       Ovládal ekvivalentné úpravy nerovníc

·       Vyriešil lineárnu nerovnicu, jej riešenie zapísal a znázornil intervalom (predpísaným spôsobom)

Funkcie, rovnice a nerovnice s absolútnou hodnotou

3

 

·       Načrtnúť graf funkcie s absolútnou hodnotou

·       Riešiť rovnicu s absolútnou hodnotou

·       Riešiť nerovnicu s absolútnou hodnotou, jej riešenie zapísať a znázorniť intervalom

·       Zdôvodniť postup riešenia pri všetkých úlohách uvedeného typu

·       Načrtol graf funkcie s absolútnou hodnotou

·       Vyriešil rovnicu s absolútnou hodnotou

·       Vyriešil nerovnicu s absolútnou hodnotou, jej riešenie zapísal a znázornil predpísaným spôsobom

·       Vedel zdôvodniť postup riešenia pri všetkých úlohách uvedeného typu

Sústavy nerovníc s jednou neznámou

2

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

 

Osobný a sociálny rozvoj

 

·       Riešiť sústavy nerovníc s jednou neznámou

·       Vyriešiť sústavu nerovníc s jednou neznámou, riešenie zapísal vhodným spôsobom

Sústavy dvoch lineárnych rovníc s dvoma neznámymi

3

·       Riešiť sústavy dvoch lineárnych rovníc s dvoma neznámymi výpočtovými i grafickou metódou, poznať, kedy má sústava jedno, žiadne, nekonečne veľa riešení

·       Vyriešil sústavu dvoch lineárnych rovníc s dvoma neznámymi určenou metódou, vedel určiť počet riešení

Slovné úlohy

2

·       Riešiť slovné úlohy na sústavy rovníc – dôraz na pochopenie a matematizáciu úlohy

·       Overiť správnosť riešenia

·       Vyriešil slovnú úlohu, zdôvodnil postup riešenia, vedel overiť správnosť riešenia

Sústavy troch lineárnych rovníc s troma neznámymi

2

·       Riešiť sústavu troch lineárnych rovníc s troma neznámymi

·       Vyriešil sústavu troch lineárnych rovníc s troma neznámymi

Trigonometria pravouhlého trojuholníka

5

 

Žiak má:

Žiak:

Goniometrické funkcie ostrého uhla

2

Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

·       Definovať goniometrické funkcie ostrého uhla pomocou pravouhlého trojuholníka, odvodiť hodnoty funkcií pre
α = 30°, 45°, 60°

·       Vypočítať hodnotu funkcie pre daný uhol, k hodnote určiť veľkosť uhla

·       Definoval goniometrické funkcie ostrého uhla pomocou pravouhlého trojuholníka, odvodil hodnoty funkcií pre zadaný uhol

·       Vypočítal hodnotu funkcie pre daný uhol, k hodnote určil veľkosť uhla, vedel efektívne používať kalkulačku

Príklady na riešenie pravouhlého trojuholníka

3

·       Riešiť pravouhlý trojuholník - používať Pytagorovu vetu, Euklidove vety, goniometrické funkcie

·       Riešiť ďalšie úlohy s využitím uvedených postupov  (obvod n-uholníka, dĺžka uhlopriečky, veľkosť uhla a pod.)

·       Vypočítal chýbajúce dĺžky strán a veľkosti vnútorných uhlov pravouhlého trojuholníka

·       Správne vypočítal požadovaný údaj, vedel zdôvodniť postup riešenia

Výpočty obsahov a obvodov rovinných obrazcov

11

 

Žiak má:

Žiak:

Obsahy rovinných obrazcov

1

 

·       Poznať vzorce na výpočet obsahu základných rovinných obrazcov, vedieť ich aplikovať pri riešení úloh, efektívne používať kalkulačku

·       Ovládal vzorce na výpočet obsahu základných rovinných obrazcov, vedel ich použiť pri riešení úloh, efektívne používal kalkulačku

Obsah trojuholníka a lichobežníka

4

 

·       Vypočítať obsah trojuholníka a lichobežníka

·       Použiť vhodné postupy, nástroje a vzorce pri určovaní obsahov

·       Vypočítal obsah trojuholníka a lichobežníka, použil vhodný postup, nástroje a vzorce

Obsah mnohouholníka

3

 

·       Vypočítať obsah (dĺžku strany a uhlopriečky, veľkosť uhla) pravidelného aj nepravidelného mnohouholníka

·       Vypočítal požadovaný údaj, vedel zdôvodniť postup riešenia

Dĺžka kružnice a kružnicového oblúka

1

 

·       Definovať pojmy kružnica a kružnicový oblúk

·       K zadanému stredovému uhlu vypočítať dĺžku kružnicového oblúka a naopak, poznať príslušné vzorce

·       Definoval pojmy kružnica a kružnicový oblúk

·       Správne vypočítal požadovaný údaj

Obsah kruhu a jeho časti

2

 

·       Definovať pojmy kruh, kruhový výsek, kruhový odsek, načrtnúť uvedené útvary

·       K zadanému stredovému uhlu vypočítať obsah kruhového výseku a odseku, poznať príslušné vzorce

·       Vypočítať obsah daného útvaru (napr. hviezdica)

·       Definoval uvedené pojmy, načrtol príslušné útvary

·       Správne vypočítal požadovaný údaj, vedel aplikovať vzorce

Záverečné zhrnutie

2

 

 

 

Písomné práce

8