všeobecnovzdelávacích predmetov
Názov predmetu |
Spoločenská komunikácia |
Časový rozsah výučby |
1 hodina týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín |
Ročník |
prvý |
Škola |
Obchodná akadémia Krupina |
Názov ŠVP |
|
Kód a názov učebného odboru |
6317 6 obchodná akadémia |
Stupeň vzdelania |
Stredné vzdelanie – ISCED 3A |
Vyučovací jazyk |
slovenský jazyk |
Charakteristika predmetu
Predmet spoločenská komunikácia vychádza zo vzdelávacej oblasti „teoretické vzdelávanie“ ŠVP 63 Ekonomika a organizácia, obchod a služby a základného okruhu „komunikácie“. Pri tvorbe predmetu sme vychádzali z obsahového štandardu „spoločenská komunikácia“. Na tento predmet sme v ŠVP vyčlenili 1 hodinu týždenne v 1. ročníku.
Predmet obsahuje pojmy a kategórie psychológie osobnosti, všeobecnej psychológie, sociálnej psychológie, etiky, ekonomiky. Ich zvládnutie umožňuje lepšiu orientáciu a osvojenie si základných návykov správania, vystupovania pri najrôznejších spoločenských a pracovných aktivitách. Predmet učí zvládnuť komunikáciu pri rôznych situáciách v osobnom i pracovnom živote. Súčasťou predmetu je rozvíjať osobnosť s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou. Viesť žiaka k poznaniu silných a slabých stránok svojej osobnosti, vychovávať k sebaovládaniu, k empatii, asertivite, pozitívnemu hodnoteniu druhých a rozvíjať estetické cítenie.
Ciele vyučovacieho predmetu
- vedieť predvídať a odhadnúť konanie a správanie ľudí
- vedieť správne ohodnotiť seba a druhých
- viesť k nadväzovaniu sociálnych väzieb v skupine
- naučiť sa adekvátne komunikovať s ľuďmi
- vedieť primerane reagovať na rôzne pracovné a spoločenské situácie
- byť pripravený na výberové pracovné konania
- ovládať základné pracovné pravidlá budovania kariéry
- naučiť zvládať organizáciu pracovných ciest, konferencií a podobne
- vedieť vystupovať v súlade so zásadami spoločenského styku
- ovládať základné zručnosti a návyky v oblasti prípravy malého pohostenia, podávania
nápojov a jedál pri spoločenských podujatiach.
Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií
Komunikatívne spôsobilosti
Ø sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo)
Ø kriticky hodnotiť informácie
Ø správne interpretovať získané fakty
Ø vyvodzovať zo získaných faktov závery a dôsledky
Ø korigovať nesprávne riešenie problému
Ø hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by prispeli k riešeniu problému
Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti
Ø rozvíjať prácu v kolektíve v priateľskej atmosfére
Ø osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve
Ø hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých
Spôsobilosti využívať informačné technológie
Ø získavať informácie v priebehu ich odborného vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré sú v danom okamihu k dispozícii
Ø zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.
Spôsobilosť byť demokratickým občanom
Ø formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré sú v danom okamihu k dispozícii
Ø preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.
Stratégia vyučovania
Metódy
· informačnoreceptívna - výklad
· reproduktívna – riadený rozhovor
· dialogické metódy
· metódy situačné
· inscenačné metódy
· zručno-praktické metódy
· brainstorming – burza nápadov
Formy práce
· frontálna výučba
· frontálna a individuálna výučba
· skupinová práca žiakov
· práca s knihou a časopisom
· exkurzie
· beseda s odborníkmi s praxe
Metódy hodnotenia
· ústne skúšanie
· písomné skúšanie
Prostriedky hodnotenia
· ústna odpoveď
· projekty
· prezentácie referátov
Učebné zdroje
Odborná literatúra
Košč M. : Základy psychológie, Bratislava, SPN r.1998
Knapík P. : Obchodné rokovania, Bratislava, FAMILIARIS r.1997
Ječný D. a Štefanovič : Spoločenský styk, Bratislava, SPN r.1997
Bruce B. Tepper : Manažerské znalosti a dovednosti, Praha r.1998
Didaktická technika
PC
Videotechnika
Interaktívna tabuľa
Materiálne výučbové prostriedky
Texty, fotografie
Oficiálne dokumenty
Audio a videozáznamy
CD, DVD
Internet