Učebné osnovy

 

Názov predmetu

Cudzie jazyky (1. CJ anglický, 2. CJ francúzsky, nemecký)

Časový rozsah výučby

3 hodiny týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín

Ročník

prvý, druhý

Škola (názov, adresa)

Obchodná akadémia, Krupina

Názov ŠkVP

úplné stredné odborné vzdelanie

Kód a názov  ŠVP

63 Ekonomika a organizácia, obchod a služby

Kód a názov učebného odboru

6317 6 obchodná akadémia

Stupeň vzdelania

ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Vyučovací jazyk

slovenský

 

 

 

 

Charakteristika predmetu

Podobne ako iné cudzie jazyky, i francúzsky jazyk prispieva k pochopeniu a objavovaniu skutočností, ktoré presahujú skúsenosti poskytované znalosťou materinského jazyka. Poskytuje živý jazykový základ a predpoklad na komunikáciu žiakov v rámci Európskej únie, ako i mimo nej. Osvojenie si cudzieho jazyka umožňuje žiakovi prekonávať bariéry. Jeho znalosť zvyšuje možnosti žiakovej mobility, zvyšuje jeho percento úspešnosti na trhu práce.

Znalosť cudzieho jazyka umožňuje poznávať odlišnosti v spôsobe života v iných krajinách. Žiak sa oboznamuje s rôznymi kultúrnymi tradíciami. Tieto poznania do veľkej miery ovplyvňujú ich toleranciu voči iným kultúram a národom.  V rámci vyučovacieho predmetu sa uplatňujú i medzi predmetové vzťahy. Využíva sa najmä kooperácia s dejepisom a geografiou, pretože poznanie cudzieho jazyka v sebe spája jazykové schopnosti a kompetencie s poznaním histórie krajiny a samozrejme jej geografiu (územné členenie,...). Práve jazykové vzdelávanie vytvára podmienky pre medzi predmetové vzťahy. Tieto pomáhajú žiakovi pochopiť vzťahy medzi jednotlivými zložkami okolia a sveta. Chápanie jazykového vzdelávania ako „vzdelávania pre život“ umožňuje každému jedincovi žiť podľa jeho vlastných predstáv a potrieb.

Učenie sa cudzieho jazyka podporuje otvorenejší vzťah k ľuďom. Ako už bolo spomenuté, komunikácia a rozvoj kompetencií v jazyku podporujú mobilitu v rámci Európskej únie. Žiaci už počas svojho štúdia a následne počas svojej praxe môžu plne využívať možnosť pracovať v iných krajinách, kde im práve znalosť jazyku uľahčuje situáciu. Na druhej strane môžu počiatočnú znalosť jazyka využiť i na štúdium v krajine, kde sa ním hovorí. Poznanie cudzieho jazyka otvára žiakom široké možnosti uplatnenia.

Počas vyučovacích hodín sa budú využívať rôzne formy, pri ktorých bude kladený dôraz na rozvoj komunikatívnych schopností. Formy a metódy budú prispôsobené jednotlivým tematickým celkom.

     

 

 

 

 

 

Ciele vyučovacieho predmetu

 

 

  1. všeobecný  cieľ:

 

Vzdelávanie v predmete podporuje sebadôveru žiaka. Vedie ho k osvojeniu si vedomostí a nadobudnutých kompetencií, čo mu umožňuje zaujať aktívne miesto v ekonomickom, sociálnom a kultúrnom živote. Pripravuje žiaka na to, aby sa stal schopným a zodpovedným občanom, aby sa aktívne podieľal na rozvoji spoločnosti. Vedie ho k vnímaniu cudzieho jazyka ako prostriedku na získavanie a odovzdávanie informácií, názorov a postojov. Pestuje v žiakovi vedomie jazykovej príslušnosti k danému etniku, pocit jazykovej príbuznosti a spolupatričnosti s inými etnikami. Vedie žiaka k zvyšovaniu jazykovej kultúry. Zároveň ho vedie k zvládnutiu základných pravidiel medziľudskej komunikácie. V neposlednej rade vyučovací predmet buduje v žiakovi pozitívny vzťah k slovesným umeleckým dielam a rozvíja jeho emocionálne a estetické cítenie a vnímanie.

 

 

  1. špecifické ciele:

 

Jazykové vzdelávanie v cudzom jazyku na báze jednotlivých kompetencií vedie žiaka k tomu, aby vedel:

*      pochopiť hlavné body jasnej štandardnej reči

*      pochopiť zmysel autentických rozhlasových, televíznych programov o aktuálnych udalostiach a témach osobného a odborného záujmu

*      rozumieť textom obsahujúcim každodennú slovnú zásobu

*      rozumieť textom vzťahujúcim sa na žiakovu prácu

*      zvládnuť väčšinu situácií, ktoré sa môžu vyskytnúť pri cestovaní

*      dokázať riešiť každodenné životné situácie v cudzej krajine

*      pomôcť cudzincom hovoriacim cudzím jazykom, ktorí budú na Slovensku

*      nepripravene komunikovať na témy týkajúce sa osobného života a záujmov

*      spájať frázy na opis skúseností, udalostí, snov, nádejí, ambícií

*      uviesť dôvody a vysvetlenia názorov a plánov

*      prerozprávať príbeh alebo zápletku knihy a filmu

*      opísať svoje reakcie na kultúrny zážitok

*      napísať súvislý text na témy, ktoré žiaka zaujímajú alebo ktoré sú mu známe

*      napísať osobné listy opisujúce skúsenosti a dojmy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výchovné a vzdelávacie stratégie:

 

Rozšírenie komunikačných a sociálno-interakčných kompetencií

Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli:

*        získať nové vedomosti a zručnosti

*        dopĺňať si osvojené vedomosti

*        rozvíjať zručnosti

*        využívať vedomosti a zručnosti pre svoj ďalší rozvoj a reálny život

*        pochopiť potrebu vzdelávania v cudzom jazyku

*        pracovať v skupine

*        byť otvorení kultúrnej a etnickej rôznorodosti

 

Jazykové kompetencie

Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli:

*        použiť slovnú zásobu nevyhnutnú na uspokojenie komunikačných potrieb

*        použiť zvukové prostriedky jazyka

*        poradiť si s osvojenou slovnou zásobou v každodennom konaní

*        použiť osvojené slovné spojenia a výrazy

*        použiť grafické štruktúry jazyka

*        nadviazať kontakt v súlade s komunikačnou situáciou

 

Sociolingvistické  kompetencie

Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli:

*        komunikovať v bežných spoločenských situáciách

*        vyjadriť sa vo formálnom i neformálnom štýle

*        rozvíjať spoločenskú konverzáciu

*        uvedomiť si rozdiely v rôznych formách prejavu

*        dodržiavať konvenciu slušnosti

 

Interkultúrne  kompetencie

Výučba smeruje k tomu, aby si žiaci mohli:

*        osvojiť interkultúrne vedomosti

*        oboznámiť s cudzo-kultúrnymi hodnotami

*        prijať cudzo-kultúrne elementy

*        používať cudzo-kultúrne vedomosti

 

Pragmatické  kompetencie

Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli:

*        sformulovať svoje myšlienky v súlade s vyžadovanou stratégiou

*        využívať jazykové prostriedky na získavanie informácií

*        vyjadriť odmietnutie, túžbu, zámer, uspokojenie, záujem, prekvapenie, rozčarovanie, strach, súhlas, nesúhlas, pozdravenie, žiadosť, radosť

*        vymieňať si a sprostredkovať informácie

*        použiť výrazové prostriedky na začatie, udržanie a ukončenie rozhovoru

 

Komunikačné zručnosti

1)       počúvanie:

Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli:

*        porozumieť prejav ako celok (tému, hlavné myšlienky)

*        porozumieť pokynom informačného charakteru

*        pochopiť vety, výrazy a slová

*        rozoznať konkrétne komunikačné situácie

*        pochopiť podstatné informácie z autentických rozhlasových a televíznych správ, informácie z autentických dialógov

*        pochopiť zmysle jazykového prejavu rodeného cudzinca

*        porozumieť prejavom naratívneho charakteru

*        porozumieť prejavy informatívneho charakteru

 

2)       čítanie:

Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli:

*        vyhľadať konkrétne informácie

*        rozumieť bežným tabuliam, nápisom, označeniam

*        vyhľadať základné a rozširujúce informácie

*        porozumieť korešpondenčné listy

*        meniť stratégiu čítania podľa typu textu a účelu čítania

*        čítať texty informatívneho charakteru ( a následne im porozumieť)

*        rozumieť textom a článkom z tlače, ukážkam z literárnych textov

*        spracovať text (osnova, ...)

*        analyzovať text

 

3)       písanie:

Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli:

*        tvoriť písomný prejav (určenie témy, získanie informácií, tvorba osnovy, konceptu a čistopisu)

*        napísať ucelenú slohovú prácu

*        ovládať jazykové formy

*        využívať jazykové prostriedky

*        analyzovať text z obsahového a formálneho hľadiska

*        vytvoriť praktické písomnosti: životopis, oznámenie, pozvánku, ...

4)       hovorenie:

Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli:

*        vyjadriť svoje myšlienky, názory a postoje

*        začať, viesť a ukončiť komunikáciu

*        plynule a zrozumiteľne komunikovať

*        použiť vhodné jazykové a mimojazykové prostriedky

*        reagovať na počutý text odpoveďou i otázkou

*        orientovať sa v danej komunikačnej situácii

*        uplatniť logickú nadväznosť

*        tvoriť ústny prejav

*        rozširovať si aktívnu slovnú zásobu a používať mimojazykové prostriedky

 

 

 

Stratégie vyučovania

Vo vyučovacom predmete Cudzí jazyk sa využívajú rôzne vyučovacie metódy a postupy, ktoré:

*      vedú žiaka k osvojeniu si cudzieho jazyka

*      rozširujú žiakove komunikačné zručnosti

*      umocňujú u žiaka jeho vnímanie, pozornosť a myslenie

*      dosahujú cieľ aj prostredníctvom vlastného objavovania

*      pomáhajú dotvárať a korigovať názory študentov

*      stimulujú žiaka k učeniu

*      vedú ho k dosiahnutiu cieľov

*      prispievajú k možnosti žiakovho uplatnenia v praxi, po ukončení stredoškolského štúdia

 

Metódy a postupy:

1.       motivačné: motivačný rozhovor, didaktické hry

2.       expozičné: výklad, vysvetľovanie, prednášky, prezentácia, práca s ukážkami

3.       fixačné: skupinová diskusia, diskusia, rozprávanie, ...

4.       práca s IKT

 

Formy práce:

          Frontálna výučba, skupinová práca žiakov (prezentácia, dialógy na danú tému, ...), individuálna práca žiakov (rôzne formy výstupu podľa témy – ústny prejav, písomná práca), práca s knihou, práca s doplnkovým textom, analýzy ukážok (písomných, akustických, DVD), práca s IKT.

 

 

Učebné zdroje

Učebné zdroje sa využívajú na vytváranie presnejších predstáv, pojmov. Sú zdrojom informácií, sú cestou k motivácii, k upevňovaniu osvojených vedomostí, zručností a názorov. Plnia rôzne funkcie (motivačnú, spätnoväzbovú, informačnú, precvičovaciu, aplikačnú a kontrolnú).

Učebné zdroje:

  1. auditívne: CD, počítačový program
  2. vizuálne: učebnica, knihy, časopisy, doplnkový text, literárne ukážky, fotografie, prezentácia
  3. audiovizuálne: DVD
  4. kombinované: multimédiá

Odborná literatúra:

  1. učebnice cudzieho jazyka (anglický, nemecký, francúzsky)
  2. slovníky
  3. textový materiál z rôznych zdrojov: internet, časopisy, autentická tlač

Didaktická technika a materiálne výučbové prostriedky:

   Počítač, notebook, CD - prehrávač, dataprojektor.

   Obrazový materiál, textový materiál, posluchové nahrávky, DVD, CD.

 

Metódy a prostriedky hodnotenia

 

Pri hodnotení žiaka sa berie do úvahy to, čo sa žiak naučil, ako zvládol učivo, čo dokázal, ako využil osvojené vedomosti. Hodnotenie je i prostriedkom motivácie.

Vo vyučovacom predmete sa využíva:

Formatívne hodnotenie, ktoré umožňuje žiakovi odstraňovať nedostatky, poskytuje mu rady na zlepšenie. Ide o slovné hodnotenie, výsledkom ktorého nie je známka. Na tento typ hodnotenia sa kladie veľký dôraz, pretože pomáha žiakovi napredovať.

Neformálne hodnotenie, cieľom ktorého je pozorovanie žiakovej práce v triede, v skupine

(pri skupinovej práci).

Formálne hodnotenie, na ktoré bude žiak vopred upozornený.

Priebežné a záverečné hodnotenie, ktoré predstavujú konečné hodnotenie žiakovej činnosti.

Hodnotenie výsledkov, kedy sa hodnotia žiakove hmatateľné výsledky (písomný prejav,  prezentácia ....).

 

Sumatívne hodnotenie: písomné práce, ústne odpovede, štvrťročné práce, projekty, samostatné aktivity žiaka