Charakteristika predmetu Podobne ako iné cudzie jazyky, i francúzsky jazyk prispieva k pochopeniu a objavovaniu skutočností, ktoré presahujú skúsenosti poskytované znalosťou materinského jazyka. Poskytuje živý jazykový základ a predpoklad na komunikáciu žiakov v rámci Európskej únie, ako i mimo nej. Osvojenie si cudzieho jazyka umožňuje žiakovi prekonávať bariéry. Jeho znalosť zvyšuje možnosti žiakovej mobility, zvyšuje jeho percento úspešnosti na trhu práce. Znalosť cudzieho jazyka umožňuje poznávať odlišnosti v spôsobe života v iných krajinách. Žiak sa oboznamuje s rôznymi kultúrnymi tradíciami. Tieto poznania do veľkej miery ovplyvňujú ich toleranciu voči iným kultúram a národom. V rámci vyučovacieho predmetu sa uplatňujú i medzi predmetové vzťahy. Využíva sa najmä kooperácia s dejepisom a geografiou, pretože poznanie cudzieho jazyka v sebe spája jazykové schopnosti a kompetencie s poznaním histórie krajiny a samozrejme jej geografiu (územné členenie,...). Práve jazykové vzdelávanie vytvára podmienky pre medzi predmetové vzťahy. Tieto pomáhajú žiakovi pochopiť vzťahy medzi jednotlivými zložkami okolia a sveta. Chápanie jazykového vzdelávania ako „vzdelávania pre život“ umožňuje každému jedincovi žiť podľa jeho vlastných predstáv a potrieb. Učenie sa cudzieho jazyka podporuje otvorenejší vzťah k ľuďom. Ako už bolo spomenuté, komunikácia a rozvoj kompetencií v jazyku podporujú mobilitu v rámci Európskej únie. Žiaci už počas svojho štúdia a následne počas svojej praxe môžu plne využívať možnosť pracovať v iných krajinách, kde im práve znalosť jazyku uľahčuje situáciu. Na druhej strane môžu počiatočnú znalosť jazyka využiť i na štúdium v krajine, kde sa ním hovorí. Poznanie cudzieho jazyka otvára žiakom široké možnosti uplatnenia. Počas vyučovacích hodín sa budú využívať rôzne formy, pri ktorých bude kladený dôraz na rozvoj komunikatívnych schopností. Formy a metódy budú prispôsobené jednotlivým tematickým celkom.
Ciele vyučovacieho predmetu
Vzdelávanie v predmete podporuje sebadôveru žiaka. Vedie ho k osvojeniu si vedomostí a nadobudnutých kompetencií, čo mu umožňuje zaujať aktívne miesto v ekonomickom, sociálnom a kultúrnom živote. Pripravuje žiaka na to, aby sa stal schopným a zodpovedným občanom, aby sa aktívne podieľal na rozvoji spoločnosti. Vedie ho k vnímaniu cudzieho jazyka ako prostriedku na získavanie a odovzdávanie informácií, názorov a postojov. Pestuje v žiakovi vedomie jazykovej príslušnosti k danému etniku, pocit jazykovej príbuznosti a spolupatričnosti s inými etnikami. Vedie žiaka k zvyšovaniu jazykovej kultúry. Zároveň ho vedie k zvládnutiu základných pravidiel medziľudskej komunikácie. V neposlednej rade vyučovací predmet buduje v žiakovi pozitívny vzťah k slovesným umeleckým dielam a rozvíja jeho emocionálne a estetické cítenie a vnímanie.
Jazykové vzdelávanie v cudzom jazyku na báze jednotlivých kompetencií vedie žiaka k tomu, aby vedel: pochopiť hlavné body jasnej štandardnej reči pochopiť zmysel autentických rozhlasových, televíznych programov o aktuálnych udalostiach a témach osobného a odborného záujmu rozumieť textom obsahujúcim každodennú slovnú zásobu rozumieť textom vzťahujúcim sa na žiakovu prácu zvládnuť väčšinu situácií, ktoré sa môžu vyskytnúť pri cestovaní dokázať riešiť každodenné životné situácie v cudzej krajine pomôcť cudzincom hovoriacim cudzím jazykom, ktorí budú na Slovensku nepripravene komunikovať na témy týkajúce sa osobného života a záujmov spájať frázy na opis skúseností, udalostí, snov, nádejí, ambícií uviesť dôvody a vysvetlenia názorov a plánov prerozprávať príbeh alebo zápletku knihy a filmu opísať svoje reakcie na kultúrny zážitok napísať súvislý text na témy, ktoré žiaka zaujímajú alebo ktoré sú mu známe napísať osobné listy opisujúce skúsenosti a dojmy
Výchovné a vzdelávacie stratégie:
Rozšírenie komunikačných a sociálno-interakčných kompetencií Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli: získať nové vedomosti a zručnosti dopĺňať si osvojené vedomosti rozvíjať zručnosti využívať vedomosti a zručnosti pre svoj ďalší rozvoj a reálny život pochopiť potrebu vzdelávania v cudzom jazyku pracovať v skupine byť otvorení kultúrnej a etnickej rôznorodosti
Jazykové kompetencie Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli: použiť slovnú zásobu nevyhnutnú na uspokojenie komunikačných potrieb použiť zvukové prostriedky jazyka poradiť si s osvojenou slovnou zásobou v každodennom konaní použiť osvojené slovné spojenia a výrazy použiť grafické štruktúry jazyka nadviazať kontakt v súlade s komunikačnou situáciou
Sociolingvistické kompetencie Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli: komunikovať v bežných spoločenských situáciách vyjadriť sa vo formálnom i neformálnom štýle rozvíjať spoločenskú konverzáciu uvedomiť si rozdiely v rôznych formách prejavu dodržiavať konvenciu slušnosti
Interkultúrne kompetencie Výučba smeruje k tomu, aby si žiaci mohli: osvojiť interkultúrne vedomosti oboznámiť s cudzo-kultúrnymi hodnotami prijať cudzo-kultúrne elementy používať cudzo-kultúrne vedomosti
Pragmatické kompetencie Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli: sformulovať svoje myšlienky v súlade s vyžadovanou stratégiou využívať jazykové prostriedky na získavanie informácií vyjadriť odmietnutie, túžbu, zámer, uspokojenie, záujem, prekvapenie, rozčarovanie, strach, súhlas, nesúhlas, pozdravenie, žiadosť, radosť vymieňať si a sprostredkovať informácie použiť výrazové prostriedky na začatie, udržanie a ukončenie rozhovoru
Komunikačné zručnosti 1) počúvanie: Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli: porozumieť prejav ako celok (tému, hlavné myšlienky) porozumieť pokynom informačného charakteru pochopiť vety, výrazy a slová rozoznať konkrétne komunikačné situácie pochopiť podstatné informácie z autentických rozhlasových a televíznych správ, informácie z autentických dialógov pochopiť zmysle jazykového prejavu rodeného cudzinca porozumieť prejavom naratívneho charakteru porozumieť prejavy informatívneho charakteru
2) čítanie: Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli: vyhľadať konkrétne informácie rozumieť bežným tabuliam, nápisom, označeniam vyhľadať základné a rozširujúce informácie porozumieť korešpondenčné listy meniť stratégiu čítania podľa typu textu a účelu čítania čítať texty informatívneho charakteru ( a následne im porozumieť) rozumieť textom a článkom z tlače, ukážkam z literárnych textov spracovať text (osnova, ...) analyzovať text
3) písanie: Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli: tvoriť písomný prejav (určenie témy, získanie informácií, tvorba osnovy, konceptu a čistopisu) napísať ucelenú slohovú prácu ovládať jazykové formy využívať jazykové prostriedky analyzovať text z obsahového a formálneho hľadiska vytvoriť praktické písomnosti: životopis, oznámenie, pozvánku, ... 4) hovorenie: Výučba smeruje k tomu, aby žiaci vedeli: vyjadriť svoje myšlienky, názory a postoje začať, viesť a ukončiť komunikáciu plynule a zrozumiteľne komunikovať použiť vhodné jazykové a mimojazykové prostriedky reagovať na počutý text odpoveďou i otázkou orientovať sa v danej komunikačnej situácii uplatniť logickú nadväznosť tvoriť ústny prejav rozširovať si aktívnu slovnú zásobu a používať mimojazykové prostriedky
Stratégie vyučovania Vo vyučovacom predmete Cudzí jazyk sa využívajú rôzne vyučovacie metódy a postupy, ktoré: vedú žiaka k osvojeniu si cudzieho jazyka rozširujú žiakove komunikačné zručnosti umocňujú u žiaka jeho vnímanie, pozornosť a myslenie dosahujú cieľ aj prostredníctvom vlastného objavovania pomáhajú dotvárať a korigovať názory študentov stimulujú žiaka k učeniu vedú ho k dosiahnutiu cieľov prispievajú k možnosti žiakovho uplatnenia v praxi, po ukončení stredoškolského štúdia
Metódy a postupy: 1. motivačné: motivačný rozhovor, didaktické hry 2. expozičné: výklad, vysvetľovanie, prednášky, prezentácia, práca s ukážkami 3. fixačné: skupinová diskusia, diskusia, rozprávanie, ... 4. práca s IKT
Formy práce: Frontálna výučba, skupinová práca žiakov (prezentácia, dialógy na danú tému, ...), individuálna práca žiakov (rôzne formy výstupu podľa témy – ústny prejav, písomná práca), práca s knihou, práca s doplnkovým textom, analýzy ukážok (písomných, akustických, DVD), práca s IKT.
Učebné zdroje Učebné zdroje sa využívajú na vytváranie presnejších predstáv, pojmov. Sú zdrojom informácií, sú cestou k motivácii, k upevňovaniu osvojených vedomostí, zručností a názorov. Plnia rôzne funkcie (motivačnú, spätnoväzbovú, informačnú, precvičovaciu, aplikačnú a kontrolnú). Učebné zdroje:
Odborná literatúra:
Didaktická technika a materiálne výučbové prostriedky: Počítač, notebook, CD - prehrávač, dataprojektor. Obrazový materiál, textový materiál, posluchové nahrávky, DVD, CD.
Metódy a prostriedky hodnotenia
Pri hodnotení žiaka sa berie do úvahy to, čo sa žiak naučil, ako zvládol učivo, čo dokázal, ako využil osvojené vedomosti. Hodnotenie je i prostriedkom motivácie. Vo vyučovacom predmete sa využíva: Formatívne hodnotenie, ktoré umožňuje žiakovi odstraňovať nedostatky, poskytuje mu rady na zlepšenie. Ide o slovné hodnotenie, výsledkom ktorého nie je známka. Na tento typ hodnotenia sa kladie veľký dôraz, pretože pomáha žiakovi napredovať. Neformálne hodnotenie, cieľom ktorého je pozorovanie žiakovej práce v triede, v skupine (pri skupinovej práci). Formálne hodnotenie, na ktoré bude žiak vopred upozornený. Priebežné a záverečné hodnotenie, ktoré predstavujú konečné hodnotenie žiakovej činnosti. Hodnotenie výsledkov, kedy sa hodnotia žiakove hmatateľné výsledky (písomný prejav, prezentácia ....).
Sumatívne hodnotenie: písomné práce, ústne odpovede, štvrťročné práce, projekty, samostatné aktivity žiaka
|