Učebné osnovy

 

 

Názov predmetu

hospodárske výpočty
a štatistika

Časový rozsah výučby

1 hodina týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín

Ročník

prvý

Škola

Obchodná akadémia Krupina

Kód a názov študijného odboru

6317 6 obchodná akadémia  

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika predmetu

Predmet hospodárske výpočty a štatistika sa zaraďuje medzi odborné predmety praktického zamerania. V predmete sa využívajú medzipredmetové vzťahy s matematikou, podnikovou ekonomikou a účtovníctvom, vedomosti a zručnosti získané v predmete žiaci využívajú v integrovanom odbornom predmete ekonomické cvičenia v 4. ročníku.

 

Výstupné všeobecné ciele predmetu

-         vedieť používať správne výpočtové postupy pri riešení jednoduchých i zložitejších ekonomických úloh, využiť pritom medzipredmetové vzťahy s matematikou

-         pochopiť ekonomickú podstatu vypočítaných ukazovateľov, dokázať ich  slovne, podľa potreby aj graficky  interpretovať

-         schopnosť navrhnúť ďalší postup na základe vypočítaného výsledku

-         získať správne návyky pri ekonomických výpočtoch

-          vedieť správne využiť pri ekonomických výpočtoch prostriedky výpočtovej techniky

 

Výstupné špecifické ciele predmetu

-         osvojiť si základné návyky, výpočtové postupy a metódy riešenia úloh v hospodárskych výpočtoch

-         vysvetliť základné štatistické pojmy, vedieť vysvetliť ich podstatu

-         pochopiť podstatu jednotlivých metód a výpočtových postupov v hospodárskych výpočtoch, vedieť ich  správne využiť

-          získať základné vedomosti z matematickej štatistiky, vedieť aplikovať matematicko-štatistické metódy pri riešení ekonomických úloh

-         formovať pracovné schopnosti, výpočtové zručnosti a charakterové vlastnosti žiakov

 

Všeobecné poznámky

-         pri vyučovaní predmetu hospodárske výpočty využívať v maximálnej miere medzipredmetové vzťahy s ostatnými predmetmi, najmä s matematikou, aplikovanou informatikou, podnikovou ekonomikou a účtovníctvom

-         pri riešení úloh v predmete hospodárske výpočty a štatistika je potrebné vyžadovať od žiakov vyjadrovanie výsledkov v tvare pomenovaných čísiel, slovne interpretovať vypočítaný výsledok so zreteľom na jeho ekonomickú stránku

-         pri vyučovaní predmetu používať metódu názornosti, príklady na riešenie nevoliť abstraktne, ale vychádzať pri ich tvorbe z praxe

-         pri vysvetľovaní jednotlivých výpočtových postupov sa nemožno obmedziť len na ich matematickú podstatu, ale zdôrazniť aj využitie konkrétneho výpočtového postupu v praxi.

-         v tematických celkoch, v ktorých je potrebné učivo aktualizovať podľa aktuálneho stavu, využívať na aktualizáciu odbornú tlač, zapojiť žiakov do získavania aktuálnych informácií

 

 

Stratégia vyučovania

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Úvod do hospodárskych výpočtov

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

 

Percentový, promilový a úrokový počet

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

 

Základné výpočty v peňažných ústavoch

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

 

Stredné hodnoty a pomerné ukazovatele

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

 

Tabuľky a grafické znázorňovanie

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

 

Indexy

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

 

Ekonomická štatistika

Informačnoreceptívna -  výklad

Reproduktívna – riadený rozhovor

Heuristická - rozhovor, riešenie úloh

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

 

 

 

 

 

Učebné zdroje

Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Úvod do hospodárskych výpočtov

Hospodárske výpočty a štatistika pre 2  a 3. ročník obchodných akadémií

 

PC

Tabuľa

 

kalkulačky

pravítko

Internet

 

Percentový, promilový a úrokový počet

Hospodárske výpočty a štatistika pre 2  a 3. ročník obchodných akadémií

 

PC

Tabuľa

 

kalkulačky

pravítko

Internet

 

Základné výpočty v peňažných ústavoch

Hospodárske výpočty a štatistika pre 2  a 3. ročník obchodných akadémií

 

PC

Tabuľa

 

kalkulačky

pravítko

Internet

 

Stredné hodnoty a pomerné ukazovatele

Hospodárske výpočty a štatistika pre 2  a 3. ročník obchodných akadémií

 

PC

Tabuľa

 

kalkulačky

pravítko

Internet

 

Tabuľky a grafické znázorňovanie

Hospodárske výpočty a štatistika pre 2  a 3. ročník obchodných akadémií

 

PC

Tabuľa

 

kalkulačky

pravítko

Internet

 

Indexy

Hospodárske výpočty a štatistika pre 2  a 3. ročník obchodných akadémií

 

PC

Tabuľa

 

kalkulačky

pravítko

Internet

 

Ekonomická štatistika

Hospodárske výpočty a štatistika pre 2  a 3. ročník obchodných akadémií

 

PC

Tabuľa

 

kalkulačky

pravítko

Internet