Názov predmetu |
hospodárske
výpočty |
Časový rozsah výučby |
1 hodina týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín |
Ročník |
prvý |
Škola |
Obchodná akadémia Krupina |
Kód a názov študijného odboru |
6317 6 obchodná akadémia |
Vyučovací jazyk |
slovenský jazyk |
Charakteristika predmetu
Predmet hospodárske výpočty a štatistika sa zaraďuje medzi odborné predmety praktického zamerania. V predmete sa využívajú medzipredmetové vzťahy s matematikou, podnikovou ekonomikou a účtovníctvom, vedomosti a zručnosti získané v predmete žiaci využívajú v integrovanom odbornom predmete ekonomické cvičenia v 4. ročníku.
Výstupné všeobecné ciele predmetu
- vedieť používať správne výpočtové postupy pri riešení jednoduchých i zložitejších ekonomických úloh, využiť pritom medzipredmetové vzťahy s matematikou
- pochopiť ekonomickú podstatu vypočítaných ukazovateľov, dokázať ich slovne, podľa potreby aj graficky interpretovať
- schopnosť navrhnúť ďalší postup na základe vypočítaného výsledku
- získať správne návyky pri ekonomických výpočtoch
- vedieť správne využiť pri ekonomických výpočtoch prostriedky výpočtovej techniky
Výstupné špecifické ciele predmetu
- osvojiť si základné návyky, výpočtové postupy a metódy riešenia úloh v hospodárskych výpočtoch
- vysvetliť základné štatistické pojmy, vedieť vysvetliť ich podstatu
- pochopiť podstatu jednotlivých metód a výpočtových postupov v hospodárskych výpočtoch, vedieť ich správne využiť
- získať základné vedomosti z matematickej štatistiky, vedieť aplikovať matematicko-štatistické metódy pri riešení ekonomických úloh
- formovať pracovné schopnosti, výpočtové zručnosti a charakterové vlastnosti žiakov
Všeobecné poznámky
- pri vyučovaní predmetu hospodárske výpočty využívať v maximálnej miere medzipredmetové vzťahy s ostatnými predmetmi, najmä s matematikou, aplikovanou informatikou, podnikovou ekonomikou a účtovníctvom
- pri riešení úloh v predmete hospodárske výpočty a štatistika je potrebné vyžadovať od žiakov vyjadrovanie výsledkov v tvare pomenovaných čísiel, slovne interpretovať vypočítaný výsledok so zreteľom na jeho ekonomickú stránku
- pri vyučovaní predmetu používať metódu názornosti, príklady na riešenie nevoliť abstraktne, ale vychádzať pri ich tvorbe z praxe
- pri vysvetľovaní jednotlivých výpočtových postupov sa nemožno obmedziť len na ich matematickú podstatu, ale zdôrazniť aj využitie konkrétneho výpočtového postupu v praxi.
- v tematických celkoch, v ktorých je potrebné učivo aktualizovať podľa aktuálneho stavu, využívať na aktualizáciu odbornú tlač, zapojiť žiakov do získavania aktuálnych informácií
Stratégia vyučovania
Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania
Názov tematického celku |
Stratégia vyučovania |
|
Metódy |
Formy práce |
|
Úvod do hospodárskych výpočtov |
Informačnoreceptívna - výklad Reproduktívna – riadený rozhovor Heuristická - rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna výučba Frontálna a individuálna práca žiakov Skupinová práca žiakov Práca s knihou
|
Percentový, promilový a úrokový počet |
Informačnoreceptívna - výklad Reproduktívna – riadený rozhovor Heuristická - rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna výučba Frontálna a individuálna práca žiakov Skupinová práca žiakov Práca s knihou
|
Základné výpočty v peňažných ústavoch |
Informačnoreceptívna - výklad Reproduktívna – riadený rozhovor Heuristická - rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna výučba Frontálna a individuálna práca žiakov Skupinová práca žiakov Práca s knihou
|
Stredné hodnoty a pomerné ukazovatele |
Informačnoreceptívna - výklad Reproduktívna – riadený rozhovor Heuristická - rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna výučba Frontálna a individuálna práca žiakov Skupinová práca žiakov Práca s knihou
|
Tabuľky a grafické znázorňovanie |
Informačnoreceptívna - výklad Reproduktívna – riadený rozhovor Heuristická - rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna výučba Frontálna a individuálna práca žiakov Skupinová práca žiakov Práca s knihou
|
Indexy |
Informačnoreceptívna - výklad Reproduktívna – riadený rozhovor Heuristická - rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna výučba Frontálna a individuálna práca žiakov Skupinová práca žiakov Práca s knihou
|
Ekonomická štatistika |
Informačnoreceptívna - výklad Reproduktívna – riadený rozhovor Heuristická - rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna výučba Frontálna a individuálna práca žiakov Skupinová práca žiakov Práca s knihou
|
Učebné zdroje
Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Názov tematického celku |
Odborná literatúra |
Didaktická technika |
Materiálne výučbové prostriedky |
Ďalšie zdroje (internet, knižnica, ... |
Úvod do hospodárskych výpočtov |
Hospodárske výpočty a štatistika pre 2 a 3. ročník obchodných akadémií |
PC Tabuľa
|
kalkulačky pravítko |
Internet
|
Percentový, promilový a úrokový počet |
Hospodárske výpočty a štatistika pre 2 a 3. ročník obchodných akadémií |
PC Tabuľa
|
kalkulačky pravítko |
Internet
|
Základné výpočty v peňažných ústavoch |
Hospodárske výpočty a štatistika pre 2 a 3. ročník obchodných akadémií |
PC Tabuľa
|
kalkulačky pravítko |
Internet
|
Stredné hodnoty a pomerné ukazovatele |
Hospodárske výpočty a štatistika pre 2 a 3. ročník obchodných akadémií |
PC Tabuľa
|
kalkulačky pravítko |
Internet
|
Tabuľky a grafické znázorňovanie |
Hospodárske výpočty a štatistika pre 2 a 3. ročník obchodných akadémií |
PC Tabuľa
|
kalkulačky pravítko |
Internet
|
Indexy |
Hospodárske výpočty a štatistika pre 2 a 3. ročník obchodných akadémií |
PC Tabuľa
|
kalkulačky pravítko |
Internet
|
Ekonomická štatistika |
Hospodárske výpočty a štatistika pre 2 a 3. ročník obchodných akadémií |
PC Tabuľa
|
kalkulačky pravítko |
Internet
|