Učebné osnovy

 

Názov predmetu

HOSPODÁRSKA GEOGRAFIA

Časový rozsah výučby

2 hodiny týždenne, spolu 66 vyučovacích hodín

Ročník

prvý

Škola (názov, adresa)

Obchodná akadémia, Krupina

Názov ŠkVP

úplné stredné odborné vzdelanie

Kód a názov  ŠVP

63 Ekonomika a organizácia, obchod a služby

Kód a názov učebného odboru

6317 6 obchodná akadémia

Stupeň vzdelania

ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

Charakteristika vyučovacieho predmetu

 

Obsah výučby vychádza zo vzdelávacej oblasti „teoretické vzdelávanie“ ŠVP 63 Ekonomika a organizácia, obchod a služby a základného okruhu „ekonomika“. Pri tvorbe predmetu sme vychádzali z obsahového štandardu „Hospodárska geografia.“ Na tento predmet sme v ŠVP vyčlenili 2 hodiny týždenne v 1. ročníku.

Predmet nadväzuje na poznatkový základ, získaný žiakmi vo vyučovaní zemepisu na základnej škole, najmä na poznatky z fyzicko-geografickej sféry. V obsahu učiva sú zakomponované charakteristika priestorovej diferenciácie aktivít socio – ekonomickej sféry  v nadväznosti na fyzicko – geografické podmienky a politicko – ekonomické postavenie regiónov vo svete a zapojenie regiónov do medzinárodných hospodárskych organizácií.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

 

1. všeobecný cieľ:

- schopnosť chápať zákonitosti stavu a vývoja priestorovej organizácie a priestorovej diferenciácie socio - ekonomickej sféry v celosvetovom aj regionálnom priestore

 

2. špecifické ciele:

- ovládať základné geografické pojmy a podstatu hospodárskych vzťahov a vedieť ich aplikovať v praxi

- mať osvojené všeobecné a špeciálne geografické poznatky, skúsenosti, zručnosti a schopnosti komplexne chápať a hodnotiť hospodárske procesy vo svete

- vedieť analyzovať kultúrno – spoločenské oblasti a z toho vyvodzovať ich význam pre človeka a hospodárstvo

- dokázať vyvodiť funkčné súvislosti medzi geografickým prostredím, človekom a spoločnosťou

- vedieť samostatne analyzovať a posudzovať otázky hospodárskej geografie, záujmy regionálnych a globálnych konfliktov

- vedieť analyzovať zásahy do priestoru na zabezpečovanie životných podmienok a funkčného hospodárstva

- dokázať samostatne interpretovať hospodársko – geografický informačný materiál, vedieť analyzovať problémy ohrozenia životného prostredia človekom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výchovné a vzdelávacie stratégie

 

Príkladov uplatnenia poznatkov a najmä zručností geografického rázu po ukončení štúdia geografie v gymnáziu je v bežnom živote mnoho. A práve to je „globálnym“ cieľom výučby geografie – v čo najširšej miere uplatniť nadobudnuté poznatky a                     kompetencie.

 

Jednotlivé čiastkové kompetencie možno zhrnúť do viacerých tematických okruhov:

 

§          Rozvíjanie kompetencie pracovať s informáciami sa deje prostredníctvom analýzy a interpretácie rozsiahleho           súboru       vstupných faktografických informácií, ktoré žiak dokáže sám získať a ich transformovať  do hodnotiacich a sumarizujúcich  výstupov. Schopnosť pracovať s týmito výstupmi v podobe tematických máp, tabuliek, schém, diagramov a blokdiagramov.  Zároveň sa tým rozvíja aj čitateľská gramotnosť a to čítanie nesúvislých textov. Cieľom je naučiť pracovať a interpretovať údaje.

 

§          Praktické zvládnutie riešenia problémových situácií vyžadujúcich analýzu kartografického materiálu rôznej povahy                   (aj v digitálnej forme, vrátane práce s GPS je súčasťou rozvíjania kompetencie riešiť problémy v prepojení                                       na digitálnu kompetenciu. Používať informačné a komunikačné technológie sú neoddeliteľnou súčasťou vyučovanie                         pri tvorbe projektov ale aj pri úlohách z regionálnej geografie sveta.

 

§          Aplikovať poznatky o zákonitostiach premien geografickej krajiny pri posudzovaní perspektív vybratých regiónov. Navrhovať a hodnotiť alternatívne postupy pri scenároch ich rozvoja. Praktický význam geografie spočíva v tom, že pomáha  modelovať aj pracovné možnosti – modelová cestovná kancelária, rozvoj regiónu, prezentácia vlastného  regiónu.

 

§          Pochopenie globálnych trendov vývoja spoločnosti na Zemi a uplatnenie zručnosti na využitie týchto poznatkov pri                           profesných aktivitách (ďalšie štúdium, podnikanie a i.).

 

§          Racionálne zhodnotenie dosahov ľudskej činnosti na životné prostredie a budovanie postojov, ktoré sú v súlade                       s optimalizáciou využitia krajiny pri minimálnych zásahoch do prírody (udržateľný rozvoj).

 

§          Viesť žiakov k vnímaniu  odlišností medzi jednotlivými, národmi, kultúrami a náboženstvami a v konečnom dôsledku k odmietavému postoju k intolerancii, xenofóbii a násiliu.

 

§          Spoznávanie kultúr a zvykov obyvateľov rôznych štátov sveta, ktoré vedie k akceptácii ich spôsobu života.

 

§          Komunikatívnu kompetenciu – využívaním samostatných prejavov žiakov a používaním správnej geografickej  terminológie.

 

Výsledkom rozvíjania kompetencií je získanie geografickej gramotnosti, ktorá predstavuje systém poznatkov prírodných socioekonomických podmienok a faktorov života spoločnosti (v globálnych aj regionálnych rozmeroch). Geografia prehlbuje orientáciu v dnešnom svete.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stratégia vyučovania

 

Pri vyučovaní sa budú využívať nasledujúce metódy a formy vyučovania:

 

1. tematický celok: Humánna geografia

 

stratégia vyučovania:

 

- metódy:  vysvetľovanie, riadený rozhovor

- postupy: rozprávanie

- formy práce: diskusia

 

2. tematický celok: Slovenská republika

 

stratégia vyučovania:

 

- metódy:  riadený rozhovor, výklad

- postupy: rozprávanie

- formy práce: diskusia, analýza ukážok

 

3. tematický celok: Regionálna geografia sveta

 

stratégia vyučovania:

 

- metódy: práca s mapami, odbornou literatúrou, výklad, riadený rozhovor

- postupy: rozprávanie

- formy práce: diskusia

 

4. tematický celok: Globálne problémy ľudstva

 

stratégia vyučovania:

 

- metódy: výklad, pozorovanie, riadený rozhovor

- postupy: rozprávanie, porovnávanie

- formy práce: diskusia, analýza ukážok

 

 

 

Učebné zdroje

 

Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Učebné zdroje:

- auditívne: CD, počítačový program

- vizuálne: knihy, časopisy, obrázky, prezentácie, text, fotografie

- audiovizuálne: DVD, videozáznam

- kombinované: multimédiá

 

 

Didaktická technika a materiálno - výučbové prostriedky:

- počítač, notebook, CD – prehrávač, dataprojektor, tematické mapy, CD, DVD, textový materiál, obrazový materiál

 

Odborná literatúra:

Gajdoš a kol.: Hospodárska geografia pre 1. ročník obchodných akadémií

školský atlas: Atlas sveta: Vojenský kartografický ústav (VKÚ), š.p. Harmanec v licencii Kartografie Praha, a.s., 1997

zemepisný atlas: Slovenská republika, Mapa Slovakia Bratislava, 2003

školský atlas: Svet, Vojenský kartografický ústav (VKÚ), š.p. Harmanec, 1995

školský atlas: Geografia pre stredné školy Vojenský kartografický ústav (VKÚ), š.p. Harmanec, 2002

 

 

 

 

Metódy a prostriedky hodnotenia

 

Pri hodnotení žiaka sa berie do úvahy to, čo sa žiak naučil, ako zvládol učivo, čo dokázal, ako využil osvojené vedomosti. Hodnotenie je i prostriedkom motivácie.

 

Vo vyučovacom predmete Hospodárska geografia sa využíva:

 

- formatívne hodnotenie, ktoré umožňuje žiakovi odstraňovať nedostatky, poskytuje mu rady na zlepšenie, ide o slovné hodnotenie, výsledkom ktorého nie je známka. Na tento typ hodnotenia sa kladie dôraz, pretože pomáha žiakovi napredovať.

- neformálne hodnotenie, cieľom ktorého je pozorovanie žiakovej práce v triede, v skupine (pri skupinovej práci).

- priebežné a záverečné hodnotenie, ktoré predstavujú konečné hodnotenie žiakovej činnosti.

- hodnotenie priebehu, kedy sa hodnotí činnosť žiaka pri jej vykonávaní (práca s mapou).

 

Na hodnotenie žiakových výsledkov sa využíva:

Ústne skúšanie: odpoveď (umožňuje hodnotiť hĺbku žiakových vedomostí)

Písomné skúšanie: výstupný test