Učebné osnovy

všeobecnovzdelávacích predmetov

 

 


 

Názov predmetu

Etická výchova

Časový rozsah výučby

1 hodina týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín

Ročník

prvý

Škola

Obchodná akadémia Krupina

Názov ŠVP

 

Kód a názov učebného odboru

6317 6 obchodná akadémia

Stupeň vzdelania

Stredné vzdelanie – ISCED 3A

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Charakteristika predmetu

     Obsah výučby predmetu etická výchova vychádza zo vzdelávacej oblasti „Človek, hodnoty a spoločnosť“. Na túto vzdelávaciu oblasť ŠVP vyčlenil 1 hodinu týždenne.

     Vzdelávacia oblasť „Človek, hodnoty a spoločnosť“ rozvíja osobnosť človeka s vlastnou identitou a hodnotovou orientáciou, v ktorej sa prelínajú úcta k človeku, k prírode, spolupráca, národné hodnoty. Vychováva k vlastenectvu a posilňuje rešpekt k základným princípom demokracie a tolerancie. Pripravuje mladých ľudí pre život v harmonických a stabilných vzťahoch v rodine, na pracovisku, medzi spoločenskými skupinami, v národe, medzi národmi.

     Vzdelávanie v rámci etickej výchovy vedie žiakov k poznaniu silných a slabých stránok svojej osobnosti, vychováva k sebaovládaniu, pozitívnemu hodnoteniu druhých, umeniu hľadať kompromis, chápať a akceptovať ľudí s odlišným názorom. Žiaci si osvoja pojmy ako je ľudská dôstojnosť, rešpekt a úcta k iným rasám, etnikám a handicapovaným. Žiaci získajú informácie o náboženskej etike, etike sexuálneho života, rodinnom spoločenstve, súvislostiach medzi hodnotami a mravnými normami, medzi právnymi a mravnými normami, etike práce, etickom kódexe zamestnanca.  

     Predmet etická výchova v učebnom odbore svojím obsahom nadväzuje na učivo základnej školy, rozvíja, rozširuje a prehlbuje ho. Vedie žiakov k tomu, aby základné komunikačné spôsobilosti a personálne vzťahy budovali na základe tolerancie, aby získali a osvojili si  teoretické vedomosti a zručnosti  vo všetkých oblastiach spoločenského života a aby tieto mohli využiť v občianskom živote, a aby si uvedomili ich pozitívny i negatívny dopad na zdravie a životné prostredie človeka.   

     Metódy, formy a prostriedky vyučovania etickej výchovy majú stimulovať rozvoj poznávacích schopností žiakov, podporovať ich cieľavedomosť, samostatnosť a tvorivosť. Uprednostňujeme také stratégie vyučovania, pri ktorých žiak ako aktívny subjekt v procese výučby má možnosť spolurozhodovať a spolupracovať, učiteľ zase má povinnosť motivovať, povzbudzovať a viesť žiaka k čo najlepším výkonom, podporovať jeho aktivity všeobecne, ale aj v oblasti zvýšeného záujmu v rámci učebného odboru.

     Stimulovať poznávacie činnosti žiaka predpokladá uplatňovať vo vyučovaní predmetu etická výchova proporcionálne zastúpenie a prepojenie empirického a teoretického poznávania. Výchovné a vzdelávacie stratégie napomôžu rozvoju a upevňovaniu kľúčových kompetencií žiaka. V tomto predmete budeme rozvíjať a skvalitňovať kľúčové kompetencie komunikatívne a sociálno interakčné, interpersonálne a intrapersonálne, spôsobilosti tvorivo riešiť problémy, spôsobilosti využívať informačné technológie a spôsobilosti byť demokratickým občanom.  Preto je dôležitou súčasťou teoretického poznávania a zároveň prostriedkom precvičovania, upevňovania, prehlbovania a systematizácie poznatkov okrem iného aj riešenie kvantitatívnych a kvalitatívnych úloh z učiva jednotlivých tematických celkov,  úloh komplexného charakteru, ktoré umožňujú spájať a využívať poznatky z viacerých častí učiva v rámci medzipredmetových vzťahov.

     Predmet etická výchova je veľmi úzko previazaný s vyučovaním ďalších učebných predmetov. Na rozdiel od nich sa sústreďuje na etický aspekt učiva. Napríklad využíva úryvky z literárnych diel, ale so zameraním na senzibilizáciu pre etické problémy a vyzdvihnutím pozitívnych vzorov správania. To isté možno povedať o náuke o spoločnosti, ktorá obsahuje učivo religionistiky. Etická výchova v učive náboženská etika sa zameriava na etický aspekt náboženstva s cieľom pochopiť správanie a postoje veriacich a vychovávať žiakov s odlišnými postojmi k náboženstvu k vzájomnej tolerancii. Tak ako náuka o spoločnosti aj etická výchova rozvíja mladého človeka v kontexte štrukturovania cieľavedomej prípravy na rodinný, občiansky, profesijný a kultúrny život poskytovaním uceleného psychologicky zdôvodneného programu.

 

     Postoje a správanie žiakov ovplyvňujú aj ďalšie učebné predmety, ktoré dávajú veľa príležitostí na rozhovor o etických problémoch, na prezentáciu pozitívnych vzorov správania a pod. Výchovu žiakov ovplyvňuje každý učiteľ, preto je žiadúce, aby sa všetci učitelia oboznámili s cieľmi a metódami etickej výchovy.

     K významným prvkom vo výchovno-vzdelávacom procese predmetu patrí učivo, ktorého jednotlivé témy sú zaznamenané na videonahrávkach alebo CD nosičoch, preto využitie počítačov a internetu tiež prestavuje možnosti simulácie konkrétnej situácie.

      Predmet etická výchova sa neklasifikuje a na vysvedčení a v katalógovom liste sa uvádza „absolvoval(a)“.

 

Ciele vyučovacieho predmetu

     Cieľom etickej výchovy ako povinne voliteľného predmetu je vysvetliť základné etické postoje a spôsobilosti, ako sú sebaovládanie, pozitívne hodnotenie seba samého a druhých, komunikačné zručnosti, tvorivé riešenie medziľudských vzťahov, súvislosti medzi hodnotami a normami. Zameriava sa na princípy náboženskej a ateistickej etiky, princípy pochopenia a tolerovania správania spoluobčanov a spolužiakov, hodnoty a etické normy súvisiace so životom a zdravím, rodinným životom, rodičovstvom a sexualitou, ekonomickým životom a prácou v povolaní.

     Cieľom vyučovacieho predmetu je poskytnúť žiakom  súbor vedomostí, zručností a kompetencií, formovať logické myslenie a rozvíjať vedomosti, zručnosti a kľúčové kompetencie využiteľné aj v ďalšom vzdelávaní. Žiaci budú ovládať základné pravidlá spoločenskej komunikácie prostredníctvom nácviku odpovedajúceho správania (nácvik v podmienkach triedy) a nadobudnú presvedčenie o užitočnosti, že poznanie má význam pre ich osobnostný rast nielen z hľadiska konkrétneho obsahu, ale vedie k uplatneniu získaných skúseností, osvojených v škole, v ich každodennom živote.

 

     Nevyhnutnou podmienkou účinnosti etickej výchovy je kvalifikované používanie aktívnych zážitkových metód a štýl výchovy charakterizovaný najmä znakmi, ako sú bezpodmienečné prijatie každého žiaka, pozitívne očakávania (atribúcia), induktívna disciplína; zdôrazňovanie prosociálnych hodnôt, ako sú spolupráca a pomoc.

    

     Cieľom predmetu etická výchova je vychovávať osobnosť s vlastnou identitou

a hodnotovou orientáciou, v ktorej úcta k človeku a k prírode, spolupráca, prosociálnosť a národné hodnoty zaujímajú významné miesto. Pri plnení tohto cieľa sa neuspokojuje s poskytovaním informácií o morálnych zásadách, ale zážitkovým učením účinne podporuje pochopenie mravných noriem a napomáha k osvojeniu správania sa, ktoré je s nimi v súlade. Pripravuje mladých ľudí pre život, aby raz, ako dospelí prispeli k vytváraniu harmonických a stabilných vzťahov v rodine, na pracovisku, medzi spoločenskými skupinami, v národe a medzi národmi.

 

 

Prehľad výchovných a vzdelávacích stratégií

   

     Vo vyučovacom predmete etická výchova využívame pre utváranie a rozvíjanie nasledujúcich kľúčových kompetencií výchovné a vzdelávacie stratégie, ktoré žiakom umožňujú:

Komunikatívne a sociálne interakčné spôsobilosti

*           sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo,) tak, aby každý každému porozumel,

*           vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,

*           kriticky hodnotiť informácie (časopis, internet),

*           správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky.

Interpersonálne a intrapersonálne spôsobilosti

*           rozvíjať prácu v kolektíve, v družnej a priateľskej atmosfére,

*           osvojiť si pocit zodpovednosti za seba a spoluzodpovednosti za prácu v kolektíve,

*           hodnotiť a rešpektovať svoju vlastnú prácu a prácu druhých.

Schopnosti riešiť problémy

*           rozpoznávať problémy v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii (pozorovanie),

*           vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) problém, ktorý sa objaví pri ich vzdelávaní,

*           hľadať, navrhovať alebo používať ďalšie metódy, informácie alebo nástroje, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému, pokiaľ doteraz používané metódy, informácie a prostriedky neviedli k cieľu,

*           posudzovať riešenie daného problému z hľadiska jeho správnosti, jednoznačnosti alebo efektívnosti a na základe týchto hľadísk prípadne porovnávať aj  rôzne riešenia daného problému,

*           korigovať nesprávne riešenia problému,

*           používať osvojené metódy riešenia problémov aj v iných oblastiach vzdelávania žiakov, pokiaľ sú dané metódy v týchto oblastiach aplikovateľné.

 

Spôsobilosti využívať informačné technológie

*           získavať informácie v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*           zhromažďovať, triediť, posudzovať a využívať informácie, ktoré by mohli prispieť k riešeniu daného problému alebo osvojiť si nové poznatky.

Spôsobilosť byť demokratickým občanom

*           formulovať a prezentovať svoje postoje v priebehu ich vzdelávania využívaním všetkých metód a prostriedkov, ktoré majú v danom okamihu k dispozícii,

*           preukázať vlastnú zodpovednosť za zverené veci, za svoje vlastné správanie sa, zdravie a spoluzodpovednosť za životné prostredie alebo stav spoločnosti ako celku.

 

 

Stratégia vyučovania

     Pri vyučovaní sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania:

 

Názov tematického celku

Stratégia vyučovania

Metódy

Formy práce

Základné predpoklady eticky pozitívneho správania (komunikácia, pozitívne hodnotenie seba a druhých, empatia, asertivita, prosociálne správanie a spolupráca).

 

Informačnoreceptívna  -  výklad

Reproduktívna  -  riadený rozhovor

Dialogické metódy  -  sokratovský rozhovor, heuristický rozhovor, beseda, diskusia

Didaktické hry  -  inscenačné, rolové hry, situačné hry, brainstorming (burza nápadov)                          

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Exkurzie

Vychádzky

Besedy s odborníkmi z praxe

Aplikácia etických princípov na konkrétne problémy (vzťahy v rodine, sexuálne

správanie, rodinné hodnoty a normy, zdroje etického poznania, život, fyzické a psychické zdravie etika a práca v povolaní).

 

Informačnoreceptívna  -  výklad

Reproduktívna  -  riadený rozhovor

Dialogické metódy  -  sokratovský rozhovor, heuristický rozhovor, beseda, diskusia

Didaktické hry  -  inscenačné, rolové hry, situačné hry, brainstorming (burza nápadov)                         

 

Frontálna výučba

Frontálna a

individuálna práca žiakov

Skupinová práca žiakov

Práca s knihou

Exkurzie

Vychádzky

Besedy s odborníkmi z praxe

 

 

Učebné zdroje

     Na podporou a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Názov tematického celku

Odborná literatúra

Didaktická technika

Materiálne výučbové prostriedky

Ďalšie zdroje

(internet, knižnica, ...

Základné predpoklady eticky pozitívneho správania (komunikácia, pozitívne hodnotenie seba a druhých, empatia, asertivita, prosociálne správanie a spolupráca).

 

Alexová S., Vopel K. W: Nechaj ma, chcem sa učiť sám. SPN. Bratislava 1992

Zelina M., Uhereková M.: Ako sa stať sám sebou (Program CESTY)  -  doplnkový učebný text pre 1. ročník SŠ. Poľana

s. r. o. Bratislava 2000

PC

Videotechnika

 

Tabuľa

 

 

VHS  -  Etická výchova

 

Internet

 

Aplikácia etických princípov na konkrétne problémy (vzťahy v rodine, sexuálne

správanie, rodinné hodnoty a normy, zdroje etického poznania, život, fyzické a psychické zdravie, etika a práca v povolaní).

 

Alexová S., Vopel K. W: Nechaj ma, chcem sa učiť sám. SPN. Bratislava 1992

Zelina M., Uhereková M.: Ako sa stať sám sebou (Program CESTY)  -  doplnkový učebný text pre 2. ročník SŠ. Poľana

s. r. o. Bratislava 2001

PC

Videotechnika

 

 

 

 

 

 

 

Tabuľa

 

VHS  -  Etická výchova

 

VHS  -  Vážim si ťa láska

 

VHS  -  Známe...neznáme

Internet