Učebné osnovy
Názov
predmetu |
DEJEPIS |
Časový
rozsah výučby |
1 hodina
týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín |
Ročník
|
Prvý |
Škola
(názov, adresa) |
Obchodná
akadémia, Krupina |
Názov ŠkVP |
|
Kód
a názov ŠVP |
|
Kód a názov
učebného odboru |
|
Stupeň
vzdelania |
úplné
stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A |
Dĺžka
štúdia |
4 roky |
Forma
štúdia |
denná |
Vyučovací
jazyk |
slovenský
jazyk |
iné |
|
Charakteristika predmetu
Dejepis spolu s
humánnou zložkou zemepisu a občianskou náukou tvorí vzdelávaciu oblasť
spoločenskovedných predmetov. Spolu s nimi v integratívnych vzťahoch
predstavuje jeden z významných prostriedkov procesu humanizácie žiakov. Tí
si v ňom postupne osvojujú kultúru spoločenskej komunikácie a demokratické
spôsoby svojho konania na základe oboznamovania sa s historickým procesom
ako jedným zo základných predpokladov komplexného poznávania sveta a ľudskej
spoločnosti.
Hlavnou funkciou dejepisu je
kultivovanie historického vedomia žiaka ako celistvej osobnosti a uchovanie
kontinuity historickej pamäti v zmysle odovzdávania historickej skúsenosti
či už z miestnej, regionálnej, celoslovenskej, európskej alebo svetovej
perspektívy. Súčasťou jej odovzdávania je predovšetkým postupné poznávanie
takých historických udalostí, dejov, javov a procesov v priestore a čase,
ktoré zásadným spôsobom ovplyvnili vývoj slovenskej spoločnosti a premietli
sa do obrazu našej prítomnosti. Pričom kladie dôraz na dejiny 19. a 20.
storočia, v ktorých môžeme nájsť z väčšej časti korene súčasných
spoločenských javov i problémov. Takto vedie žiakov k úcte k vlastnému
národu, k rozvíjaniu vlastenectva ako súčasti kultivovania ich historického
vedomia, v ktorom rezonuje i úcta k iným národom a etnikám, rovnako tak
rešpektovanie kultúrnych a iných odlišností, ľudí, rôznych
diverzifikovaných skupín a spoločenstiev. Prispieva tak k rozvíjaniu
hodnotovej škály demokratickej spoločnosti. Rovnako dôležitosť pripisuje aj
demokratickým hodnotám európskej civilizácie.
Ciele vyučovacieho predmetu
Za základnú
cieľovú kategóriu výučby dejepisu považujeme tvorbu štúdijných predmetových
kompetencií – spôsobilostí, schopností využívať kvalitu získaných znalostí
v rôznych poznávacích i praktických situáciách, ktoré umožnia žiakom:
·
poznávať históriu, ktorá nepredstavuje uzavretú minulosť (sumu faktov
a letopočtov) so vždy konečnými a jednostrannými interpretáciami
·
poznávať históriu, ktorá je výsledkom mnohostranného a protirečivého procesu
·
poznávať históriu na základe kritickej analýzy primeraných
multiperspektívnych (mnohostranných) školských historických prameňov, ktoré
považujeme za základný prostriedok nadobúdania spôsobilosti rozumieť
dejinám, preto aj za integrálnu súčasť didaktického systému výučby dejepisu
i učebníc dejepisu
·
rozvíjať komplex kompetencií – spôsobilostí, schopností klásť si v aktívnej
činnosti kognitívne rôznorodé otázky, prostredníctvom ktorých žiaci riešia
uvedené úlohy a problémy
·
rozvíjať a kultivovať kultúrny dialóg a otvorenú diskusiu ako základný
princíp fungovania histórie i školského dejepisu v demokratickej spoločnosti
·
závažným predpokladom rozvíjania a uplatňovania uvedených cieľových
kategórií je prekonávať transmisívnu výučbu dejepisu, ktorej podstatou je
odovzdávanie poznatkov v hotovej podobe prevažne explikačnými
(vysvetľujúcimi) metódami a prostredníctvom frontálnej výučby, a v širšej
miere aplikovať prístupy, ktoré kladú dôraz na aktívne učenie, na proces
hľadania, objavovania a konštruovania (vytvárania) poznatkov na základe
vlastnej činnosti a skúsenosti v interakcii s učiteľom a spolužiakmi
v kooperatívnom učení
Prehľad výchovných
a vzdelávacích stratégií
Základné
predmetové kompetencie (spôsobilosti)
Žiaci si kladú
otázky
- použijú
ich na osvojovanie daných významov, ktoré súvisia s riešením základných
operácií
·
s historickým
časom
-
zaraďovať historické fakty, udalosti, javy, procesy v chronologickej
postupnosti
-
zaraďovať historické fakty, udalosti, javy, procesy do synchrónnych celkov
-
rozpoznať nerovnomernosť historického vývoja na základe prijatých kritérií
-
identifikovať rôzne časové štruktúry historického vývoja
-
používať periodické termíny – medzníky ako jeden z prostriedkov orientácie v
minulosti
·
s historickým
priestorom
-
rozlišovať medzi miestnymi, regionálnymi, národnými, globálnymi historickými
javmi a procesmi
-
vystihnúť základné vývinové charakteristiky miestnych, regionálnych,
národných, globálnych historických javov a procesov a prepojenosť medzi nimi
-
chápať vzájomnú prepojenosť a podmienenosť hospodárstva, politiky, sociálnej
organizácie a kultúry
-
chápať vzťahy medzi individuálnym a sociálnym životom
-
chápať úlohu osobností v dejinách
·
s historickými
faktami, udalosťami, javmi a procesmi
-
vyčleniť jednotlivú historickú udalosť, jav, proces
-
charakterizovať historické udalosti, javy, procesy na základe určujúcich
znakov
-
určiť príčiny a vymedziť dôsledky historických udalostí, javov a procesov
-
vymedziť a popísať charakteristické znaky jednotlivých historických období,
civilizácií, kultúr
-
objasniť vývinové a typologické zvláštnosti historických období, civilizácií
v jednotlivých krajinách, oblastiach a regiónoch
-
charakterizovať vzhľadom na historickú podmienenosť ekonomické, sociálne,
politické a kultúrne faktory, ktoré ovplyvňovali historický vývoj
-
určiť vzhľadom na historickú situáciu význam a úlohu jednotlivých oblastí
života spoločnosti a človeka, predovšetkým mytológiu, náboženstvo, vedy,
umenie, každodenný život
- aplikujú ich
v nových situáciách, v „skúmateľských“ postojoch a pracovných postupoch pri
analýze školských historických písomných, obrazových, grafických a hmotných
prameňov-stopách po minulosti
·
pri vymedzovaní predmetu skúmania
·
pri analyzovaní štruktúry problému
·
pri rozlišovaní kľúčových problémov, otázok
·
pri vyjadrovaní toho, čo už vieme a čo ešte musíme odhaliť
·
pri myslení v alternatívach
·
pri vytvorení plánu skúmania
·
pri komunikácii v „skúmateľskom“ tíme o výsledkoch skúmania
·
pri vytváraní záznamu zo skúmania
- pri
vyhľadávaní relevantných informácií
·
z rôznych zdrojov – textov verbálnych, obrazových, grafických i z textov
kombinovaných
·
z učebníc, cvičebníc, pracovných zošitov, slovníka cudzích slov, atlasov,
novín, časopisov, webových stránok
·
z odbornej, populárnovedeckej literatúry a historickej beletrie
- pri využívaní
týchto informácií a verifikovaní ich hodnoty
·
pri vyberaní informácií
·
pri organizovaní informácií
·
pri porovnávaní informácií
·
pri rozlišovaní informácií
·
pri zaraďovaní informácií
·
pri kritickom zhodnotení rôznych zdrojov informácií
- pri
štruktúrovaní výsledkov, výstupov a potvrdení vybraného postupu
·
pri zoradení výsledkov
·
pri rozpoznaní podstatného od nepodstatného
·
pri určovaní podstatného, kľúčového
·
pri integrovaní výsledkov do chronologického a historického rámca
·
pri vyhodnocovaní správnosti postupu
·
pri tvorbe súboru vlastných prác (portfólio)
Stratégia
vyučovania
V procese
vyučovania sa budú využívať metódy, ktoré pomôžu prekonávať transmisívnu
výučbu dejepisu, ktorej podstatou je odovzdávanie poznatkov v hotovej podobe
prevažne explikačnými (vysvetľujúcimi) metódami a prostredníctvom frontálnej
výučby, a v širšej miere aplikovať prístupy, ktoré kladú dôraz na aktívne
učenie, na proces hľadania, objavovania a konštruovania (vytvárania)
poznatkov na základe vlastnej činnosti a skúsenosti v interakcii s učiteľom
a spolužiakmi v kooperatívnom učení.
Vo
zvýšenej miere sa budú uplatňovať: rozhovor (Sokratovský, heuristický),
beseda, dramatizácia, práca s historickým prameňom, metódy rekonštrukčného
typu, samostatné projekty, riešenie problémov, metódy situačné, metódy
inscenačné, didaktické hry, skupinové a kooperatívne vyučovanie, partnerské
vyučovanie, individuálna a individualizované vyučovanie, samostatná práca
žiakov, kritické myslenie, brainstorming, vyučovanie podporované počítačom
V procese
vyučovania budeme využívať nasledovné spôsoby hodnotenia: priebežné
hodnotenie – motivačné, ústne skúšanie, rozhovor, písomné skúšky, didaktické
testy, hodnotenie samostatných projektov.
Učebné zdroje
Na podporu
a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Odborná
literatúra
Fremal, K. a kol.:
Od praveku k novoveku (Dejepis pre stredné odborné školy a stredné odborné
učilištia), Orbis Pictus Istropolitana, Bratislava.
Fremal, K. a kol.:
Dejiny novoveku do revolučných rokov 1848 – 1849 (Dejepis pre stredné
odborné školy a stredné odborné učilištia), Orbis Pictus Istropolitana,
Bratislava.
Martuliak, P.
a kol.: Slovensko a svet v rokoch 1849 – 1939 (Dejepis pre stredné odborné
školy a stredné odborné učilištia), Orbis Pictus Istropolitana, Bratislava.
Varinský, V.:
Od 2. svetovej vojny k dnešku (Dejepis pre stredné odborné školy a stredné
odborné učilištia), Orbis Pictus Istropolitana, Bratislava.
Atlas
svetových dejín 1. diel : Pravek – stredovek, Vojenský kartografický ústav (VKÚ),
š.p. Harmanec, v licencii Kartografie Praha a.s., 1996
Atlas
svetových dejín 2. diel : Stredovek – novovek, VKÚ, š.p. Harmanec, 1997
Pravek,
starovek – dejepisné atlasy pre základné školy a viacročné gymnáziá, VKÚ,
š.p. Harmanec, 1996.
Stredovek –
dejepisné atlasy pre základné školy a osemročné gymnáziá, VKÚ, š.p.
Harmanec, 1997.
Novovek –
dejepisné atlasy pre základné školy a osemročné gymnáziá, VKÚ, š.p.
Harmanec, 1997.
Z prameňov
našich dejín, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1974.
Dokumenty
slovenskej národnej identity a štátnosti I. a II. zväzok, Národné literárne
centrum, Bratislava, 1998.
Články
a texty z odbornej a populárnovedeckej tlače
Historická
revue, Historický časopis, zborníky a materiály z odborných konferencií.
Didaktická technika
Dataprojektor,
tabuľa, videotechnika, interaktívna tabuľa.
Materiálne výučbové
prostriedky
Texty,
historické dokumenty, originály, kópie a vyobrazenia historických prameňov,
audio a viedeozáznamy, CD, DVD, slepé mapy.
Ďalšie zdroje
Internet,
knižnica, denná tlač, rozhlasové a televízne vysielanie, muzeálne expozície,
archívy, kroniky, oral history
|