Učebné osnovy

 

Názov predmetu

BIOLÓGIA

Časový rozsah výučby

1 hodina týždenne, spolu 33  vyučovacích hodín

Ročník

Prvý

Škola (názov, adresa)

Obchodná akadémia  Krupina

Názov ŠkVP

 

Kód a názov  ŠVP

 

Kód a názov učebného odboru

6317 6 obchodná akadémia

Stupeň vzdelania

stredné vzdelanie – ISCED 3A

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

Iné

 

 

 

 

 

Charakteristika predmetu

Obsah výučby vychádza zo vzdelávacej oblasti „Človek a príroda“ ŠVP 63 Ekonomika a organizácia, obchod a služby. Pri tvorbe predmetu sme vychádzali z obsahového štandardu „biológia“. Na tento predmet sme v ŠVP vyčlenili 1 hodinu týždenne v prvom ročníku.

Porozumenie podstate javov a procesov si vyžaduje interdisciplinárny prístup, a preto aj úzku spoluprácu s chémiou, fyzikou, biológiou a ekológiou. Okrem rozvíjania pozitívneho vzťahu k prírodným vedám sú prírodovedné poznatky interpretované ako neoddeliteľná a nezastupiteľná súčasť kultúry ľudstva. V procese vzdelávania sa má žiakom sprostredkovať poznanie, že neexistujú bariéry medzi jednotlivými úrovňami organizácie prírody a odhaľovanie jej zákonitostí je možné len prostredníctvom koordinovanej spolupráce všetkých prírodovedných odborov.

Prírodovedné vzdelávanie bude škola realizovať ako samostatné vyučovacie predmety takto:

1.      ročník – biológia 1 hodina týždenne

2.      ročník – chémia 1 hodina týždenne

3.      ročník – fyzika 1 hodina týždenne

 

 

Biológia a ekológia poskytnú v rámci ŠVP informácie o základnom systéme živej prírody ako predpokladu formovania prírodovednej gramotnosti žiakov. Ťažiskom budú poznatky o organizmoch ako systémoch, ktoré žijú v dynamickej rovnováhe so svojím prostredím, o javoch a procesoch, ktoré v živej prírode prebiehajú, poznatky o živých organizmoch vo vzťahu k človeku a poznatky o ľudskom tele. Program je koncipovaný tak, aby bolo možné čo najviac využívať moderné didaktické metódy, formy a prostriedky, ktoré okrem maximálnej názornosti budú podporovať samostatnosť a kreativitu žiakov pri práci s informáciami a rozvíjať schopnosť získané poznatky aplikovať v odborných predmetoch. Poznanie zákonov riadenia živej prírody je základom pochopenia jej fungovania ako celku a predpokladom formovania vzťahu k nej a zodpovedného prístupu k okolitému svetu a k sebe samému.

 

 

Prehľad výkonových štandardov

Absolvent má:

-          cieľavedome pozorovať prírodné javy, vlastnosti látok a ich premeny,

-           samostatne aj v skupine žiakov riešiť jednoduché problémové prírodovedné situácie, zaobstarať si potrebné informácie na ich zvládnutie, hľadať aj alternatívne cesty vedúce k správnemu riešeniu problémov, dokázať nájsť chybu a korigovať svoje názory a konanie,

-          vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným zákonom,

-          aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied (napr. v odbornom vzdelávaní, praxi, každodennom živote),

-          .

Prehľad obsahových štandardov

1.      Deje v živých sústavách

2.      Človek a životné prostredie

Popis obsahových štandardov

Deje v živých sústavách

Učivo rozvíja vedomosti a zručnosti žiakov o zložení, výskyte a biologických funkciách najdôležitejších prírodných látok ( bielkovín, sacharidov, tukov, vitamínov, hormónov, nukleových kyselín  atď.) a napomáha porozumenie podstaty dejov prebiehajúcich v živých organizmoch. Tento obsahový okruh prispieva k pochopeniu  základov ekológie a správnej životosprávy.

Človek a životné prostredie

Učivo tohto obsahového okruhu poskytuje žiakom nevyhnutné poznatky o biológii a ekológii, z ktorých bude vychádzať ekologická výchova  a vzdelávanie v ďalších, najmä odborných predmetoch. Žiaci si rozšíria základné informácie o  jednotnom základe života, o dedičnosti a premenlivosti, charakteristike rastlín a živočíchov ako celku  a získavajú základné poznatky o ekológii dôležité pre ekosystém človeka a vzťahy človeka k životnému prostrediu pri zohľadnení regionálnych a profesných zvláštností.       

I.                     Ciele učebného predmetu:

 

1.      Formovať ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody, o javoch a procesoch, ktoré v nej prebiehajú, o zákonitostiach, ktorými sa riadia všetky živé organizmy.

Kompetencie:

-         schopnosť vnímať živú prírodu ako hierarchicky usporiadaný, neustále sa meniaci, dynamický systém;

-         schopnosť chápať vzájomné vzťahy medzi organizmami a ich prostredím;

-         vedieť odlišovať zákonité príčiny biologických procesov od ich vonkajších prejavov;

-         schopnosť hľadať v prírodných javoch a procesoch príčinné súvislosti a tým  podporovať logické myslenie; 

-         posilňovať pocit zodpovednosti vo vzťahu k živým organizmom a ich prostrediu;

2.      Poznávať praktický význam živých organizmov pre život človeka.

Kompetencie:

-    poznať najbežnejšie úžitkové a hospodársky významné druhy rastlín, húb a živočíchov;

-    poznať možnosti využitia  vlastností a životných prejavov organizmov v biotechnológiách;

-    poznať nebezpečné a patogénne  organizmy,  ich účinok na ľudský organizmus, možnosti liečby,  prevencie a poskytnutia prvej pomoci.

 

3.      Poskytnúť poznatky o fungovaní ľudského tela ako celostného systému.

Kompetencie:

-          využívať poznatky o anatómii a fyziológii ľudského tela pri starostlivosti o vlastné zdravie;

-          poznať pozitívne aj negatívne účinky životného prostredia na ľudský organizmus;

-          poznať príčiny a možnosti prevencie najčastejších ochorení;

-          poznať dôsledky sociálnych patológií pre život a zdravie človeka;

-          posilňovať pocit zodpovednosti za vlastné zdravie a  rozvíjať zdravý životný štýl;

-          poznať základy poskytovania prvej pomoci, vedieť ich aplikovať v praxi.

 

 

 

Stratégia vyučovania

 

- metódy, postupy a formy práce:

  a) slovné

b) názorné

c) komplexné výukové

 

- spôsoby hodnotenia:

Výsledná klasifikácia prírodovedných predmetov zahŕňa nasledovné formy a metódy

overovania požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov:

a) písomné – testy, previerky, referáty, projekty, domáce úlohy

b) ústne – ústne prezentovanie osvojených poznatkov, pri ktorom sa dôraz kladie

                 nielen na kvalitu osvojenia, ale aj na spôsob ich prezentácie v logických

                 súvislostiach a ich aplikáciou v praktických súvislostiach

 

 

Učebné zdroje

 

Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Odborná literatúra

 

 

Články a texty z odbornej a populárnovedeckej tlače

Biológia, ekológia, chémia

Quark

 

Didaktická technika

Dataprojektor

Tabuľa

Videotechnika

Interaktívna tabuľa

 

Materiálne výučbové prostriedky

Texty

Audio a videozáznamy

DVD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Učebné zdroje

Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

1. Odborná literatúra

Strecký a kol.: Tovaroznalectvo 3, SPN, Bratislava, 1994.

Strecký a kol.: Tovaroznalectvo 4, SPN, Bratislava, 1987.

 

 

2. Didaktická technika

   Dataprojektor

   Tabuľa

   Videotechnika

   Interaktívna tabuľa

 

3. Materiálne výučbové prostriedky

  Texty

  Audio a videozáznamy

  DVD

 

4. Ďalšie zdroje

  Internet

  Knižnica