Názov predmetu |
BIOLÓGIA |
Časový rozsah výučby |
1 hodina týždenne, spolu 33 vyučovacích hodín |
Ročník |
Prvý |
Škola (názov, adresa) |
Obchodná akadémia Krupina |
Názov ŠkVP |
|
Kód a názov ŠVP |
|
Kód a názov učebného odboru |
6317 6 obchodná akadémia |
Stupeň vzdelania |
stredné vzdelanie – ISCED 3A |
Dĺžka štúdia |
4 roky |
Forma štúdia |
denná |
Vyučovací jazyk |
slovenský jazyk |
Iné |
|
1. Deje v živých sústavách
2. Človek a životné prostredie
Deje v živých sústavách
Učivo rozvíja vedomosti a zručnosti žiakov o zložení, výskyte a biologických funkciách najdôležitejších prírodných látok ( bielkovín, sacharidov, tukov, vitamínov, hormónov, nukleových kyselín atď.) a napomáha porozumenie podstaty dejov prebiehajúcich v živých organizmoch. Tento obsahový okruh prispieva k pochopeniu základov ekológie a správnej životosprávy.
Človek a životné prostredie
Učivo tohto obsahového okruhu poskytuje žiakom nevyhnutné poznatky o biológii a ekológii, z ktorých bude vychádzať ekologická výchova a vzdelávanie v ďalších, najmä odborných predmetoch. Žiaci si rozšíria základné informácie o jednotnom základe života, o dedičnosti a premenlivosti, charakteristike rastlín a živočíchov ako celku a získavajú základné poznatky o ekológii dôležité pre ekosystém človeka a vzťahy človeka k životnému prostrediu pri zohľadnení regionálnych a profesných zvláštností.
I. Ciele učebného predmetu:
1. Formovať ucelenú predstavu o rozmanitosti a jednote živej prírody, o javoch a procesoch, ktoré v nej prebiehajú, o zákonitostiach, ktorými sa riadia všetky živé organizmy.
Kompetencie:
- schopnosť vnímať živú prírodu ako hierarchicky usporiadaný, neustále sa meniaci, dynamický systém;
- schopnosť chápať vzájomné vzťahy medzi organizmami a ich prostredím;
- vedieť odlišovať zákonité príčiny biologických procesov od ich vonkajších prejavov;
- schopnosť hľadať v prírodných javoch a procesoch príčinné súvislosti a tým podporovať logické myslenie;
- posilňovať pocit zodpovednosti vo vzťahu k živým organizmom a ich prostrediu;
2. Poznávať praktický význam živých organizmov pre život človeka.
Kompetencie:
- poznať najbežnejšie úžitkové a hospodársky významné druhy rastlín, húb a živočíchov;
- poznať možnosti využitia vlastností a životných prejavov organizmov v biotechnológiách;
- poznať nebezpečné a patogénne organizmy, ich účinok na ľudský organizmus, možnosti liečby, prevencie a poskytnutia prvej pomoci.
3. Poskytnúť poznatky o fungovaní ľudského tela ako celostného systému.
Kompetencie:
- využívať poznatky o anatómii a fyziológii ľudského tela pri starostlivosti o vlastné zdravie;
- poznať pozitívne aj negatívne účinky životného prostredia na ľudský organizmus;
- poznať príčiny a možnosti prevencie najčastejších ochorení;
- poznať dôsledky sociálnych patológií pre život a zdravie človeka;
- posilňovať pocit zodpovednosti za vlastné zdravie a rozvíjať zdravý životný štýl;
- poznať základy poskytovania prvej pomoci, vedieť ich aplikovať v praxi.
- metódy, postupy a formy práce:
a) slovné
b) názorné
- spôsoby hodnotenia:
Výsledná klasifikácia prírodovedných predmetov zahŕňa nasledovné formy a metódy
overovania požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov:
a) písomné – testy, previerky, referáty, projekty, domáce úlohy
b) ústne – ústne prezentovanie osvojených poznatkov, pri ktorom sa dôraz kladie
nielen na kvalitu osvojenia, ale aj na spôsob ich prezentácie v logických
súvislostiach a ich aplikáciou v praktických súvislostiach
Učebné zdroje
Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Biológia, ekológia, chémia
Quark
Dataprojektor
Tabuľa
Videotechnika
Interaktívna tabuľa
Texty
Audio a videozáznamy
DVD
Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
1. Odborná literatúra
Strecký a kol.: Tovaroznalectvo 3, SPN, Bratislava, 1994.
Strecký a kol.: Tovaroznalectvo 4, SPN, Bratislava, 1987.
Dataprojektor
Tabuľa
Videotechnika
Interaktívna tabuľa
Texty
Audio a videozáznamy
DVD
Internet
Knižnica