Učebné osnovy

Názov predmetu

INFORMATIKA

Časový rozsah výučby

2 hodiny týždenne, spolu 66 vyučovacích hodín

Ročník

Prvý

Škola (názov, adresa)

Obchodná akadémia, Krupina

Názov ŠkVP

 

Kód a názov  ŠVP

 

Kód a názov učebného odboru

 

Stupeň vzdelania

stredné vzdelanie – ISCED 3B

Dĺžka štúdia

4 roky

Forma štúdia

denná

Vyučovací jazyk

slovenský jazyk

Iné

 

Charakteristika predmetu

Aplikovaná informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať, zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať ich v praxi.

Poslaním vyučovania aplikovanej informatiky je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie  s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu aplikovaná informatika a využívaním informačných technológií vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských programov a pri riadení školy.

Systematické základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme.

Predmet aplikovaná informatika patrí medzi povinné vyučovacie predmety. Jeho úlohou je umožniť žiakom získať také vedomosti a zručnosti, ktoré zabezpečia aktívne používanie najrozšírenejších aplikácií na osobných počítačoch v rôznych oblastiach spoločenského a najmä ekonomického života.

Ciele vyučovacieho predmetu

Cieľom vyučovania informatiky na strednej škole je naučiť žiakov základné pojmy, postupy a prostriedky informatiky, budovať informatickú kultúru, t.j. vychovávať k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť spoločným pôsobením predmetu aplikovaná informatika a využívaním informačných technológií (IT) vo vyučovaní iných predmetov a v organizovaní a riadení školy.

Výstupné všeobecné ciele predmetu:

-          získať základné vedomosti o PC ako technickom prostriedku na spracovanie údajov;

-          získať vedomosti o základnom i aplikačnom programovom vybavení PC a efektívne ich využívať pri spracovaní ekonomických informácií.

Výstupné špecifické ciele predmetu:

-          vedieť spracovať textové dokumenty;

-          vedieť používať tabuľkový procesor pri vyhotovovaní štatistických tabuliek a grafov;

-          dokázať vytvoriť jednoduchú databázu;

-          prakticky využívať počítače v oblasti moderných informačných technológií.

Základné predmetové  kompetencie (spôsobilosti)

 

§  naučiť sa pracovať v prostredí bežných aplikačných programov (nezávisle od platformy), naučiť sa efektívne vyhľadávať informácie uložené na pamäťových médiách alebo na sieti a naučiť sa komunikovať cez sieť;

§  rozvíjať si svoje schopnosti kooperácie a komunikácie (naučiť sa spolupracovať v skupine pri riešení problému, zostaviť plán práce, špecifikovať podproblémy, distribuovať ich v skupine, vysvetliť problém ďalšiemu žiakovi, riešiť podproblémy, zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so skupinou o ňom referovať);

§  nadobudnúť schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať problém, získať informácie z primeraných zdrojov, sformulovať písomne a ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);

§  rozvíjať si svoju osobnosť, tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové vlastnosti, húževnatosť, sebakritickosť a snažiť sa o sebavzdelávanie; 

§  naučiť sa rešpektovať intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopiť sociálne, etické a právne aspekty informatiky.

Stratégia vyučovania

-          metódy a postupy, formy práce

1.    klasické výučbové metódy

a)      slovné – vysvetľovanie, prednáška, práca s textom, rozhovor

b)      názorno-demonštračné – prezentácia a pozorovanie, práca s obrazom, inštruktáž

c)      zručnostno-praktické – napodobňovanie, experimentovanie, vytváranie zručností

2.    aktivizujúce metódy

a)      diskusné

b)      heuristické, riešenie problémov

3.    komplexné výučbové metódy

a)      frontálne vyučovanie

b)      skupinové a kooperatívne vyučovanie

c)      samostatná práca žiakov

d)      projektové vyučovanie

e)      vyučovanie podporované počítačom

-          spôsoby hodnotenia

V procese diagnostiky a hodnotenia žiakov uplatňujeme rozličné metódy i formy s cieľom poskytnúť žiakovi šancu dosiahnuť úspech. Žiak sa aktívne zapája do procesu hodnotenia.

Výsledná klasifikácia môže byť vyjadrená známkou a percentami.

1.      Výsledná klasifikácia v predmete aplikovaná informatika zahŕňa nasledovné formy a metódy overovania požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov:

a)      praktické – projekty, domáce úlohy, praktické cvičenia;

b)      ústne – ústne prezentovanie osvojených poznatkov, pri ktorom sa kladie dôraz nielen na kvalitu osvojenia, ale aj na spôsob ich prezentácie v logických súvislostiach a ich aplikáciu v praktických úlohách;

c)      písomné – testy,  previerky, referáty.

 

2.      Vo výslednej klasifikácii sa odzrkadľuje:

a)      hodnotenie projektov a praktických cvičení, ktoré preverujú schopnosť žiaka uplatňovať získané vedomosti a zručnosti pri riešení konkrétnych úloh

Pri projektoch sa hodnotí:

·   odborná úroveň

·   kvalita výstupu, grafická úroveň

·   úroveň obhajoby

·   využitie dostupných zdrojov – internet, odborná literatúra

·   vypracovanie protokolu na požadovanej úrovni

b)      sumatívne (súhrnné) hodnotenie, ktoré sa odvíja od základného učiva definovaného
v obsahovom a výkonovom štandarde; výsledná klasifikácia závisí od miery jeho zvládnutia,

c)      reprezentácia školy na konferenciách a podobných akciách, účasť v súťažiach v rámci daného predmetu, tieto aktivity žiaka v predmete môžu výslednú klasifikáciu zlepšiť.

 

Kritériá hodnotenia a klasifikácie vychádzajú z Metodického usmernenia č. 15/2006-R zo  7. júna 2006. Nadväzujú na celoškolský Systém hodnotenia a klasifikácie žiakov.

Učebné zdroje

Na podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:

 

Odborná literatúra

1.      Skalka, Jakab: Windows a Office 2000

2.      Kalaš a kol.: Informatika - učebnica pre SŠ 

3.      Jašková, Šnajder, Baranovič: Informatika pre SŠ – Práca s internetom

4.      Varga, Hrušecká: Tvorivá informatika. Prvý zošit s internetom                            

5.      Machová: Informatika pre SŠ – Práca s textom

6.      Blaho, Salanci: Tvorivá informatika. Prvý zošit o práci s textom + CD                            

7.      Lukáč, Šnajder: Informatika pre SŠ – Práca s tabuľkami

8.      Salanci: Informatika pre SŠ – Práca s grafikou

9.      Šnajder, Kireš: Informatika pre SŠ – Práca s multimédiami

10.  Skalka, Klimeš, Lovászová, Švec: Informatika na maturity a prijímacie skúšky

 

Články a texty z odbornej a populárnovedeckej tlače

PC revue

PC world

Digi revue

Infoware

Chip

Zborníky a materiály z odborných konferencií

 

Didaktická technika

Počítače

Notebooky

Dataprojektor

Tabuľa

Interaktívna tabuľa

 

 

Materiálne výučbové prostriedky

Texty, obrázky

Videozáznamy

CD, DVD

PC súčiastky

Digitálny fotoaparát

Digitálna kamera

Tlačiareň

Scanner

Multifunkčné zariadenie

Mikrofón, slúchadlá

 

Ďalšie zdroje

Internet

Knižnica

Denná tlač

Rozhlasové a televízne vysielanie