Názov
predmetu |
INFORMATIKA |
Časový
rozsah výučby |
2
hodiny týždenne, spolu 66 vyučovacích hodín |
Ročník
|
Prvý |
Škola
(názov,
adresa) |
Obchodná
akadémia, Krupina |
Názov
ŠkVP |
|
Kód
a názov ŠVP |
|
Kód
a názov učebného odboru |
|
Stupeň
vzdelania |
stredné
vzdelanie – ISCED 3B |
Dĺžka
štúdia |
4
roky |
Forma
štúdia |
denná |
Vyučovací
jazyk |
slovenský
jazyk |
Iné |
|
Aplikovaná
informatika má dôležité postavenie vo vzdelávaní, pretože podobne ako
matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať a syntetizovať,
zovšeobecňovať, hľadať vhodné stratégie riešenia problémov a overovať
ich v praxi.
Poslaním
vyučovania aplikovanej informatiky je viesť žiakov k pochopeniu základných
pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácií
v počítačových systémoch. Buduje tak informatickú kultúru, t.j. vychováva
k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej civilizácie
s rešpektovaním právnych a etických zásad používania informačných
technológií a produktov. Toto poslanie je potrebné dosiahnuť spoločným pôsobením
predmetu aplikovaná informatika a využívaním informačných technológií
vo vyučovaní iných predmetov, medzipredmetových projektov, celoškolských
programov a pri riadení školy.
Systematické
základné vzdelanie v oblasti informatiky a využitia jej nástrojov zabezpečí
rovnakú príležitosť pre produktívny a plnohodnotný život obyvateľov SR
v informačnej a znalostnej spoločnosti, ktorú budujeme.
Predmet
aplikovaná informatika patrí medzi povinné vyučovacie predmety. Jeho úlohou
je umožniť žiakom získať také vedomosti a zručnosti, ktoré
zabezpečia aktívne používanie najrozšírenejších aplikácií na osobných
počítačoch v rôznych oblastiach spoločenského a najmä
ekonomického života.
Cieľom
vyučovania informatiky na strednej škole je naučiť žiakov základné
pojmy, postupy a prostriedky informatiky, budovať informatickú kultúru,
t.j. vychovávať k efektívnemu využívaniu prostriedkov informačnej
civilizácie s rešpektovaním právnych a etických zásad používania
informačných technológií a produktov. Toto poslanie by sa malo dosiahnuť
spoločným pôsobením predmetu aplikovaná informatika a využívaním
informačných technológií (IT) vo vyučovaní iných predmetov a v
organizovaní a riadení školy.
Výstupné
všeobecné ciele predmetu:
-
získať základné vedomosti o PC
ako technickom prostriedku na spracovanie údajov;
-
získať vedomosti o základnom
i aplikačnom programovom vybavení PC a efektívne ich využívať
pri spracovaní ekonomických informácií.
Výstupné
špecifické ciele predmetu:
-
vedieť spracovať textové
dokumenty;
-
vedieť používať tabuľkový
procesor pri vyhotovovaní štatistických tabuliek a grafov;
-
dokázať vytvoriť jednoduchú
databázu;
-
prakticky využívať počítače
v oblasti moderných informačných technológií.
§
naučiť sa pracovať v prostredí
bežných aplikačných programov (nezávisle od platformy), naučiť sa efektívne
vyhľadávať informácie uložené na pamäťových médiách alebo na sieti
a naučiť sa komunikovať cez sieť;
§
rozvíjať si svoje schopnosti
kooperácie a komunikácie (naučiť sa spolupracovať v skupine pri riešení
problému, zostaviť plán práce, špecifikovať podproblémy, distribuovať
ich v skupine, vysvetliť problém ďalšiemu žiakovi, riešiť podproblémy,
zhromaždiť výsledky, zostaviť ich do celkového riešenia, verejne so
skupinou o ňom referovať);
§
nadobudnúť schopnosti potrebné
pre výskumnú prácu (realizovať jednoduchý výskumný projekt, sformulovať
problém, získať informácie z primeraných zdrojov, sformulovať písomne a
ústne názor, diskutovať o ňom, robiť závery);
§
rozvíjať si svoju osobnosť,
tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, morálne a vôľové
vlastnosti, húževnatosť, sebakritickosť a snažiť sa o sebavzdelávanie;
§
naučiť sa rešpektovať
intelektuálne vlastníctvo a autorstvo informatických produktov, systémov a
aplikácií (aby chápali, že informácie, údaje a programy sú produkty
intelektuálnej práce, sú predmetmi vlastníctva a majú hodnotu), pochopiť
sociálne, etické a právne aspekty informatiky.
-
metódy a postupy, formy práce
1.
klasické výučbové metódy
a)
slovné – vysvetľovanie, prednáška,
práca s textom, rozhovor
b)
názorno-demonštračné –
prezentácia a pozorovanie, práca s obrazom, inštruktáž
c)
zručnostno-praktické –
napodobňovanie, experimentovanie, vytváranie zručností
2.
aktivizujúce metódy
a)
diskusné
b)
heuristické, riešenie problémov
3.
komplexné výučbové metódy
a)
frontálne vyučovanie
b)
skupinové a kooperatívne
vyučovanie
c)
samostatná práca žiakov
d)
projektové vyučovanie
e)
vyučovanie podporované počítačom
-
spôsoby hodnotenia
V procese
diagnostiky a hodnotenia žiakov uplatňujeme rozličné metódy i formy
s cieľom poskytnúť žiakovi šancu dosiahnuť úspech. Žiak sa aktívne
zapája do procesu hodnotenia.
Výsledná
klasifikácia môže byť vyjadrená známkou a percentami.
1.
Výsledná klasifikácia v predmete
aplikovaná informatika zahŕňa nasledovné formy a metódy overovania
požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov:
a)
praktické
– projekty, domáce úlohy, praktické cvičenia;
b)
ústne
– ústne prezentovanie osvojených poznatkov, pri ktorom sa kladie dôraz
nielen na kvalitu osvojenia, ale aj na spôsob ich prezentácie v logických súvislostiach
a ich aplikáciu v praktických úlohách;
c)
písomné
– testy, previerky, referáty.
2.
Vo výslednej klasifikácii sa
odzrkadľuje:
a)
hodnotenie projektov a praktických
cvičení, ktoré preverujú schopnosť žiaka uplatňovať získané
vedomosti a zručnosti pri riešení konkrétnych úloh
Pri projektoch sa
hodnotí:
·
odborná úroveň
·
kvalita výstupu, grafická úroveň
·
úroveň obhajoby
·
využitie dostupných zdrojov –
internet, odborná literatúra
·
vypracovanie protokolu na požadovanej
úrovni
b)
sumatívne (súhrnné)
hodnotenie, ktoré sa odvíja od základného učiva definovaného
v obsahovom a výkonovom štandarde; výsledná klasifikácia závisí od
miery jeho zvládnutia,
c)
reprezentácia školy na
konferenciách a podobných akciách, účasť v súťažiach v rámci
daného predmetu, tieto aktivity žiaka v predmete môžu výslednú klasifikáciu
zlepšiť.
Kritériá hodnotenia a klasifikácie vychádzajú z Metodického
usmernenia č. 15/2006-R zo 7. júna
2006. Nadväzujú na celoškolský Systém hodnotenia a klasifikácie žiakov.
Na
podporu a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú
nasledovné učebné zdroje:
Odborná
literatúra
1.
Skalka, Jakab: Windows a Office
2000
2.
Kalaš a kol.: Informatika - učebnica
pre SŠ
3.
Jašková, Šnajder, Baranovič:
Informatika pre SŠ – Práca s internetom
4.
Varga, Hrušecká: Tvorivá
informatika. Prvý zošit s internetom
5.
Machová: Informatika pre SŠ –
Práca s textom
6.
Blaho, Salanci: Tvorivá
informatika. Prvý zošit o práci s textom + CD
7.
Lukáč, Šnajder: Informatika
pre SŠ – Práca s tabuľkami
8.
Salanci: Informatika pre SŠ –
Práca s grafikou
9.
Šnajder, Kireš: Informatika pre
SŠ – Práca s multimédiami
10.
Skalka, Klimeš, Lovászová, Švec:
Informatika na maturity a prijímacie skúšky
Články a texty z odbornej
a populárnovedeckej tlače
PC revue
PC world
Digi revue
Infoware
Chip
Zborníky a materiály
z odborných konferencií
Didaktická technika
Počítače
Notebooky
Dataprojektor
Tabuľa
Interaktívna tabuľa
Texty, obrázky
Videozáznamy
CD, DVD
PC súčiastky
Digitálny fotoaparát
Digitálna kamera
Tlačiareň
Scanner
Multifunkčné zariadenie
Mikrofón, slúchadlá
Internet
Knižnica
Denná tlač
Rozhlasové a televízne
vysielanie