Učebné osnovy
Názov
predmetu |
Administratíva a korešpondencia |
Časový
rozsah výučby |
3 hodiny
týždenne, spolu 99 vyučovacích hodín v 1. ročníku
2 hodiny
týždenne, spolu 66 vyučovacích hodín v 2. ročníku
2 hodiny
týždenne, spolu 66 vyučovacích hodín v 3. ročníku
2 hodiny
týždenne, spolu 56 vyučovacích hodín vo 4. ročníku |
Ročník
|
prvý,
druhý, tretí, štvrtý |
Škola
(názov, adresa) |
Obchodná
akadémia, Krupina |
Názov ŠkVP |
|
Kód
a názov ŠVP |
|
Kód
a názov učebného odboru |
6317 6
obchodná akadémia |
Stupeň
vzdelania |
stredné
vzdelanie – ISCED 3A |
Dĺžka
štúdia |
4 roky |
Forma
štúdia |
denná |
Vyučovací
jazyk |
slovenský
jazyk |
Charakteristika predmetu
Obsah výučby
vychádza zo vzdelávacej oblasti teoretické vzdelávanie ŠVP 63 Ekonomika
a organizácia, obchod a služby a základného okruhu administratíva
a korešpondencia. Pri tvorbe predmetu sme vychádzali z obsahového štandardu
administratíva a korešpondencia. Na tento predmet sme v ŠVP vyčlenili
v prvom ročníku 3 vyučovacie hodiny týždenne, v druhom ročníku 2
vyučovacie hodiny týždenne, v 3. ročníku 2 vyučovacie hodiny týždenne, vo
4. ročníku 2 vyučovacie hodiny.
Administratíva
a korešpondencia spolu s ekonomikou, účtovníctvom právom, komunikáciou,
technickým a technologickým vzdelávaním, svetom práce tvorí vzdelávaciu
oblasť teoretické vzdelávanie.
Učivo
vzdelávacieho okruhu administratíva a korešpondencia sa zameriava na odborný
administratívny štýl v písomnej komunikáciu v úradnom styku pri dodržiavaní
jazykových, štylistických a formálnych zásad. Usmerňuje žiakov k tvorivosti
pri štylizácii obchodných listov a ďalších písomností. Objasňuje
organizáciu písomného styku, používanie moderných komunikačných prostriedkov
a výpočtovej techniky.
Ciele vyučovacieho predmetu
Učivo vedie
žiakov k osvojeniu si základnej desaťprstovej hmatovej metódy písania na
stroji a počítači a špeciálnej úprave textu. Oboznamuje ich so základnou
údržbou strojov a zariadení používaných pri administratívnych prácach.
Usmerňuje žiakov k tvorivosti pri štylizácii obchodných listov a ďalších
písomností. Objasňuje organizáciu písomného styku, používanie moderných
informačných a komunikačných technológií. Poskytuje žiakom vedomosti
a zručnosti pri používaní zamestnaneckých písomností, vnútropodnikových
písomností, jednoduchých právnych písomností a písomností v oblasti
platobného styku.
Základným
cieľom výučby administratívy a korešpondencie je tvorba predmetových
kompetencií – spôsobilostí, schopností a zručností využívať získané znalosti
a zručnosti súvisiace s uplatnením vo svete práce i v živote.
Základné
predmetové kompetencie
(spôsobilosti)
-
osvojiť si
základnú odbornú terminológiu z oblasti techniky administratívy
a obchodnej a úradnej korešpondencie,
-
ovládať
písanie na počítači desaťprstovou hmatovou metódou a používať pri
vybavovaní agendy prostriedky štandardnej kancelárskej techniky
-
aktívne
využívať IKT v organizačnej, riadiacej práci a pri vedení rôznej agendy
-
vyhotovovať
tabuľky,
-
ovládať
platné normy pri písaní a formálnej úprave textu a vypracovávať vecne,
gramaticky, štylisticky a formálne správne a psychologicky účinné
písomnosti z administratívnej praxe,
-
vedieť
prakticky aplikovať vedomosti najmä pri vypracovávaní písomností
s osobitným zreteľom na kultúru jazykového prejavu.,
-
mať
kultivovaný prejav v písomnom i ústnom styku,
-
voliť
optimálnu formu a spôsob komunikácie,
-
uviesť
príklad postupu ako uzatvoriť pracovnú zmluvu a podať výpoveď,
-
spracovať
písomný materiál zrozumiteľným spôsobom,
-
orientovať
sa v hospodárskych písomnostiach.
Stratégia vyučovania
Pri vyučovaní
sa budú využívať nasledovné metódy a formy vyučovania:
Názov
tematického celku |
Stratégia
vyučovania |
Metódy
|
Formy práce |
Úvod |
Informačnoreceptívna - výklad
Reproduktívna – riadený rozhovor
Heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna
výučba
Frontálna a
individuálna práca žiakov
Práca
s knihou
Demonštrácia a pozorovanie |
Nácvik
písania na stroji alebo na počítači |
Informačnoreceptívna - výklad
Reproduktívna – rozhovor
Heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna
výučba
Frontálna a
individuálna práca žiakov
Práca
s knihou
Demonštrácia a pozorovanie |
Nácvik
písmen na číselnom rade, nácvik znamienok |
Informačnoreceptívna - výklad
Reproduktívna – rozhovor
Heuristická
- rozhovor, riešenie úloh |
Frontálna
výučba
Frontálna a
individuálna práca žiakov
Práca
s knihou |
Nácvik
číslic, značiek a číselných údajov |
Informačnoreceptívna - výklad
Heuristická
- rozhovor, riešenie úloh
|
Frontálna
výučba
Frontálna a
individuálna práca žiakov
Práca
s knihou |
Nácvik
osobitnej úpravy textu |
Informačnoreceptívna - výklad
Reproduktívna – rozhovor
Heuristická
- rozhovor, riešenie úloh |
Frontálna
výučba
Frontálna a
individuálna práca žiakov
Práca
s knihou |
Upevňovanie
presnosti a zvyšovanie rýchlosti |
Informačnoreceptívna - výklad |
Frontálna a
individuálna práca žiakov
Práca
s knihou |
Písomné
skúšky |
Heuristická
- rozhovor, riešenie úloh |
Individuálna práca žiakov
Práca s
knihou |
Učebné zdroje
Na podporou
a aktiváciu vyučovania a učenia žiakov sa využijú nasledovné učebné zdroje:
Názov
tematického celku |
Odborná
literatúra |
Didaktická
technika |
Materiálne
výučbové prostriedky |
Ďalšie
zdroje
(internet,
knižnica, ... |
Úvod |
Judita
Sehnalová: Administratíva a korešpon-dencia pre 1. ročník OA |
PC
Magnetická
tabuľa
Tabuľa
Písací
stroj |
Výučbový
program ATF |
|
Nácvik
písania na stroji alebo na počítači |
Judita
Sehnalová: Administratíva a korešpon-dencia pre 1. ročníkOA |
PC
Magnetická
tabuľa
Tabuľa |
|
|
Nácvik
písmen na číselnom rade, nácvik znamienok |
Judita
Sehnalová: Administratíva a korešpon-dencia pre 1. ročníkOA |
PC
Magnetická
tabuľa
Tabuľa |
|
|
Nácvik
číslic, značiek a číselných údajov |
Judita
Sehnalová: Administratíva a korešpon-dencia pre 1. ročník OA |
PC
Magnetická
tabuľa
Tabuľa |
|
|
Nácvik
osobitnej úpravy textu |
Judita
Sehnalová : Administratíva a korešpon-dencia pre 1. ročník OA
|
PC
Magnetická
tabuľa
Tabuľa |
|
|
Upevňovanie presnosti a zvyšovanie rýchlosti |
Judita
Sehnalová: Administratíva a korešpon-dencia pre 1. ročník OA |
PC
Magnetická
tabuľa
Tabuľa |
|
|
Písomné
skúšky |
Judita
Sehnalová: Administratíva a korešpon-dencia pre 1. ročník OA |
PC
|
|
|
|